Мистериозният продълговат обект Оумуамуа вероятно ще влезе в аналите на науката като първия известен междузвезден посетител, забелязан в нашата Слънчева система, но сега е ясно, че малката космическа скала, която удари атмосферата ни няколко години по-рано, също идва от много дълбокия Космос.

През 2019 г. двама от изследователите от Харвард, които изучаваха задълбочено Оумуамуа, изготвиха нов документ, в който твърдят, че изключително бърз метеорит, който си прокарва пътека в атмосферата през 2014 г., също е междузвезден. Данните за неговия сблъсък и намеци за необичайния му произход се криеха в базата данни за небесни тела на NASA от години.

„Високата му скорост предполага възможен произход от дълбоката вътрешност на планетарна система или звезда в дебелия диск на галактиката Млечния път“, се казва в резюмето на статията от студента Амир Сирадж и ветерана астроном Ави Льоб.

Въпреки това, както Сирадж наскоро каза за Vice, партньорската проверка и публикуването на документа бяха отложени, тъй като американската армия е класифицирала някои от данните, необходими за потвърждаване на изчисленията на учените.

Това бюрократично затруднение сега изглежда е разбито.

Необичайна бележка от космическото командване на САЩ до научния ръководител на NASA беше споделена през акаунта на USSC в Twitter миналата седмица, след като заместник-командирът генерал-лейтенант Джон Шоу разкри съществуването му на годишния космически симпозиум в Колорадо.

„Д-р Джоел Мозер, главният учен от командването на космическите операции прегледа анализа на допълнителни данни, налични в Министерството на отбраната, свързани с това откритие“, се казва в бележката. „Д-р Мозер потвърди, че оценката на скоростта, съобщена на NASA, е достатъчно точна, за да посочи междузвездна траектория.“

Смята се, че метеоритът е бил сравнително малък, може би с размерите на микровълнова печка. Това означава, че по-голямата част от него вероятно е изгоряла в атмосферата и всички останали частици са паднали в Тихия океан.

Все пак Сирадж проучва възможността да търси всякакви останали части на океанското дъно, което според Льоб може да съдържа доказателства за живот от други звездни системи.

Оттогава Льоб се превърна в нещо като противоречива фигура в научните кръгове с твърдението, че „най-простото обяснение“ за произхода на Оумуамуа е, че той е създаден от извънземен разум. Това е хипотеза, която ще бъде трудно да се докаже, тъй като Оумуамуа в момента се отдалечава от нас обратно в дълбокия Космос.

Снимка: Pikrepo