Минути преди Илон Мъск да произнесе своята реч пред Международния конгрес по астронавтика в Гуадалахара, Мексико, в интернет се появи видео, което загатва за дизайна на новата ракета, която трябва да отведе човечеството на Марс в първата му крачка към космическа колонизация.
Краткият клип показва ракетата BFR, или Big Falcon Rocket, на SpaceX, която екипът помежду си нарича Big Fucking Rocket. Пак тук виждаме и дизайна на звездния кораб BFS, или Big Falcon Spaceshiр, който също носи подобен Big Fucking прякор сред инженерите на компанията.
Въпреки че споделят доста сходства, Марс и Земята все още са разделени от някои ключови параметри, сред които е и цената на полета. Според Мъск пътуването на един човек до Червената планета ще струва 10 милиарда долара - цена, която прави невъзможно масово преселване. За да стане планетата достъпна, цената на пътуването трябва да падне до средната цена на къща в САЩ, или 200 000 долара.
За ефективни полети до Марс е необходимо преди всичко всеки един елемент от кораба и ракетата носител да може да се използва повторно, както и зареждане в орбита и производство на горивото и нужните ресурси на самата планета.
Мъск разкри още, че ракетата, която ще извежда в Космоса кораба с до 100 тона пасажери и товар, ще разчита на цели 42 двигателя Raptor, един от които вече видяхме в действие по време на тест. Самата ракета е с височина 77.5 метра и ще бъде изработена от специален материал с въглеродни влакна. От SpaceX са провели и задълбочено проучване на най-подходящото гориво, като финално се спират на метан (или по-точно - deep cryo-methalox), въпреки че в момента ракетите Falcon 9 разчитат на керосин.
Идеята на Мъск е ракетата не само да се използва многократно, но това да става почти веднага след като е извела кораба в Космоса. Според него това ще й отнеме около 20 минути - от изстрелването до обратното приземяване. Ако всичко върви по план, тя ще може да направи това упражнение около 1000 пъти. След като се приземи, тя ще бъде отново заредена, ще излети до кораба и ще го зареди с гориво за пътуването му до Марс. Когато свърши и тази задача, ще се завърне отново на Земята в очакване на следващия кораб и следващата група смелчаци, които ще се отправят на едно зашеметяващо пътуване. Мъск добави още, че на всяко пътуване, което ще отнема 80 и 150 дни (според годината и развитието на технологиите), ще се транспортират 100 човека. Желанието му е това число да набъбне до над 200 души, което допълнително ще намали цената на полета в комбинация с многократното използване на ракетата. Създателят на SpaceX наблегна още, че в това начинание не е толкова важно кой ще е първият стъпил на Марс, а самото трансформиране на планетата в подходяща за живот. Това не е никак лесен процес и според Мъск той ще отнеме между 40 и 100 години от момента, в който първият кораб се приземи успешно на повърхността на планетата.
Но как ще протече пътуването? След като ракетата се е върнала и е заредила кораба с гориво, започва и същинското пътуване. Мъск е сигурен, че ще бъде наистина забавно и изпълнено с игри в безтегловност и множество занимания, които да направят полета приятен. Кабините на пасажерите ще са удобни, ще има и ресторанти.
Когато стигне Марс, корабът, наречен "Златно сърце" (името е вдъхновено от книгата "Пътеводител на галактическия стопаджия"), ще се подготви за приземяване.То ще се извърши чрез ракетните двигатели - процес, който ще бъде плавен и много внимателен. Пътниците ще използват кораба и товара му (на Марс също ще ги очакват още важни неща, изпратени преди това), за да поставят начало на човешката колония на Марс.
Към момента детайлите за самото пътуване са твърде малко. Мъск не разкри къде хората ще ядат и спят, а отношението му към слънчевата радиация, която може да доведе до някои сърдечносъдови заболявания, е относително пренебрежително, пишат от The Verge. "Често се споменава радиацията, но тя не е нещо толкова сериозно", обясни той, като добави, че наистина има леко завишаване на рисковете от причиняване на рак, но корабът със сигурност ще има някаква форма на защита.
Мъск не разкри и как точно хората ще бъдат предпазени от суровата среда на Червената планета. Един от вариантите е създаване на изкуствено магнитно поле, но все още не знаем точно как ще стане това.
Начинанието на Мъск е нещо невероятно и ни дава надежда за бъдеще, изпълнено с невероятни човешки постижения. Основателят на SpaceX иска да направи нещо повече от това да изпрати човек на Марс - той иска да постави началото на една постоянна транспортна връзка с Червената планета, която да ни даде първите уроци за това, как да бъдем междупланетарен вид. В момента неизвестните са повече от всичко, но ако всичко върви по план, може би в обозримото бъдеще (не можем да кажем 10 години, тъй като в момента изглеждат нереалистично) ще имаме първите 100 човека, които ще се отправят на невиждано до този момент пътуване. Самият Мъск заяви без никакво притеснение, че единствената причина, поради която трупа състояние, е, за да финансира тази мисия.
Виж още: SpaceX тества двигателя, който може да ни отведе до Марс