Повечето дезинформация за изменението на климата идва само от шепа източници. Това сочи нов доклад на Центъра за противодействие на цифровата омраза (CCDH). Организацията установи, че десет издатели са отговорни за 69 процента от всички взаимодействия със съдържание за отричане на изменението на климата във Facebook. В групата, която CCDH озаглави „Токсичната десетка“, са Breitbart, Russia Today и Media Research Center, който има връзки с индустрията за изкопаеми горива.
Констатациите до голяма степен отразяват тези от друг доклад, публикуван по-рано през годината, който установи, че цели 73 процента от дезинформацията за ваксините във Facebook могат да бъдат свързани само с 12 лица, наречени „дузината за дезинформация“. Това проучване беше широко цитирано от американските законодатели, които призоваха платформите и социалните медии да направят повече за справяне със „спешната заплаха“, която дезинформацията представлява за общественото здраве.
Както направи с предишния доклад за дезинформацията, Мета, компанията - майка на Facebook, оспори методологията, която CCDH използва за съставяне на последното си проучване.
„700 000 взаимодействия, които този доклад казва, че са свързани с отрицание на климата, представляват 0.3 процента от над 200 милиона взаимодействия с английско публично съдържание за изменението на климата от страници и публични групи през същия период от време“, казва говорител на компанията. Той също така посочи наскоро обявеното разширяване на функции като Информационния център за изменението на климата като доказателство за ангажимента на гиганта за справяне с дезинформацията по темата.
В интервю за The Washington Post Имран Ахмед, главен изпълнителен директор на CCDH, казва, че организацията е разгледала приблизително 7000 статии, публикувани между октомври 2020 г. и октомври 2021 г. Той нарече извадката „представителна“ и каза, че има достатъчно данни, „за да се извлекат представителни тенденции“.
Освен това докладът разглежда финансовите стимули, свързани с публикуването на съдържание за отричане на изменението на климата. CCDH изчислява, че осем от компаниите, включени в Toxic Ten, са направили 5.3 милиона долара приходи от реклами в Google през последните шест месеца, като 1.7 милиона долара отиват за гиганта за онлайн търсене.
„Наскоро обявихме нова политика, която изрично забранява на издателите и създателите в YouTube да си осигуряват приходи от съдържание, което насърчава отричането на изменението на климата. Тази политика ще влезе в сила на 8 ноември и нашето прилагане ще бъде също толкова безкомпромисно, колкото премахването на реклами от отделни страници със съдържание, което нарушава“, каза говорител на Google пред Engadget.
„Когато съберете всичко, имате тези две индустрии, Big Oil и Big Tech, и те са двете индустрии, които представляват най-голямата заплаха за оцеляването на нашия вид“, изтъква Ахмед пред The Post.
Докладът „Токсичната десетка“ идва, когато делегати от цял свят се събират на срещата на върха на ООН COP26 за климата в Шотландия в това, което е описано като „последния най-добър шанс в света“ за ограничаване на емисиите на парникови газове. Без драматични намаления планетата в момента е на път към „катастрофално“ повишаване на глобалните температури с 2.7 градуса по Целзий. С всяка допълнителна степен на затопляне над целта от 1.5 градуса, предложена от Парижкото споразумение, съществува по-голям риск планетата да премине определени повратни точки, които могат да доведат до още по-драматични промени в климата.
Снимка: Pikrepo