Ракетната компания на Джеф Безос Blue Origin навлиза във финалните етапи на цикъла на разработване на тежката си ракета New Glenn, сочат кадри от Флорида, направени близо до космическия център на NASA. Подобно на Falcon 9, New Glenn е ракета за многократна употреба, чиято първа степен на ускоряване е проектирана за задвижващо вертикално кацане. За разлика от Falcon 9 обаче ракетата използва седем ракетни двигателя BE-4, които са по-мощни от своите аналози Merlin, и според Blue Origin ракетата е проектирана да лети поне 25 пъти, преди да бъде пенсионирана.
В момента единствената действаща ракета на Blue Origin е суборбиталната ракета New Shepard. Подобно на New Glenn, тази ракета също е проектирана да се приземява вертикално и досега е извършила 21 полета. Последният полет на New Shepard беше през септември 2022 г., а по време на частта за издигане ракетният ѝ двигател се повреди и доведе до загуба на апарата. Оттогава New Shepard остава приземен, но шансовете той да се завърне в небето са големи, след като Федералната агенция по авиация на САЩ приключи разследването на злополуката през септември.
Докато New Shepard е най-успешната ракета на Blue Origin, New Glenn е ракетата, която е в основата на търговския успех на фирмата. Тя е проектирана да извежда до 45 метрични тона в ниска околоземна орбита (НОО), което е почти два пъти повече от капацитета на Falcon 9. Подобно на SpaceX, Blue Origin също ще използва New Glenn за изграждане на съзвездие за сателитен интернет и други мисии, включително лунен спускаем апарат за програмата Artemis на NASA.
Сега централната част на New Glenn, без да са сглобени двигателите ѝ, беше уловена в кадър от местни медии, отразяващи космическия център Кенеди във Флорида. Подобно на SpaceX, Blue Origin също произвежда собствени двигатели, но за разлика от SpaceX ги предоставя и на други компании.
Полетният профил на New Glenn също е доста сходен с този на флагманската ракета на SpaceX - Falcon 9. Подобно на Falcon, ракетата ще извърши маневра обръщане след отделянето на първата и втората степен. След това ракетата носител се приземява вертикално след изгаряне за кацане, за да намали скоростта си. За разлика от Falcon 9 обаче New Glenn има за цел да направи опит за кацане и при първия си полет, ако прочитът ни на публично достъпната информация е верен. За разлика от него SpaceX летя с Falcon 9 няколко пъти, преди да изпробва пропулсивно кацане и да извърши първата такава маневра на сушата.
И двете фирми имат милиардери, които ги подкрепят, което им осигурява солидни парични средства за финансиране на скъпи разработки. Макар че за процеса на разработка на Blue Origin се знае малко, при конструкцията на ракетата на SpaceX фирмата произвежда всеки компонент, който смята за необходим, на място, за да намали разходите и да ускори производството.
Ако New Glenn полети успешно и влезе в експлоатация, тогава Falcon 9 на SpaceX ще се изправи срещу по-голяма ракета, която също може да намали разходите в дългосрочен план, като спести от производството на първата степен на ускорителя. И все пак, докато New Glenn обещава да достави 45 тона до НОО, свръхтежкият кораб Starship на SpaceX увеличава този капацитет повече от два пъти, като се стреми към поне 100 тона.
Снимка: Blue Origin
Виж още: Човек изпраща ДНК-то си на Луната, за да могат извънземните да го клонират