Понастоящем полетът от Европа до Австралия отнема около 20 часа с обикновен пътнически самолет. Швейцарският стартъп Destinus иска да съкрати това време до само четири часа, като увеличи скоростта на самолета до хиперзвукова.

Основана от родения в Русия физик и сериен предприемач Михаил Кокорич, Destinus разработва прототип на самолет, задвижван с водород, който може да се движи със скорост 5 и повече Маха. Това е пет пъти повече от скоростта на звука: над 6000 км/ч.

С него ще стигнете от Франкфурт до Сидни за малко повече от четири часа. От Лондон до Ню Йорк? 90 минути.

За да достигне такава скорост, самолетът ще се движи на височина над 50 км, точно в горната част на земната атмосфера, където съпротивлението е значително по-малко. Хиперзвуковият самолет ще използва за излитане и кацане турбореактивни двигатели, захранвани с водород, и отделен ракетен двигател, който ще го изведе до хиперзвукова скорост. Стартъпът твърди, че реактивният самолет - по същество наполовина ракета, наполовина самолет - ще бъде с нулеви въглеродни емисии, като ще отделя само топлина и водна пара.

Първият самолет на Destinus, способен да превозва 25 пътници на разстояние до 7500 км, ще бъде готов до края на това десетилетие, прогнозира Кокорич. Следващите самолети ще бъдат все по-големи, с капацитет до 100 пътници и повече.

През последните няколко години Destinus тества своите прототипи на самолети, като миналата година обяви успешни тестови полети на втория си прототип - Eiger - на летище близо до Мюнхен.

Наскоро компанията получи и своя дял от две безвъзмездни средства на стойност 27 млн. евро от испанското министерство на науката. Първият грант (12 млн. евро) ще помогне за финансирането на разработването на съоръжение за изпитване на водородни двигатели близо до Мадрид, в което ще се намира прототипът на самолета на стартъпа. Втората субсидия (15 млн. евро) ще финансира изследвания на задвижващи системи, работещи с течен водород.

Проектът е част от стремежа на Испания да заеме водеща позиция в разработването и производството на мобилност на базата на водород в редица сектори.

Но все още не планирайте почивката си по този начин.

Самолетите, задвижвани с водород, са все още в начален стадий на развитие и от самото начало се сблъскват с проблеми. Течният водород е четири пъти по-лек от реактивното гориво, което означава, че е необходим четири пъти по-голям капацитет за съхранение на борда и големи резервоари за гориво.

Освен това в момента той е 20 пъти по-скъп от реактивното гориво и едва ли ще стане ценово конкурентен през това десетилетие. Накрая, международните летища ще трябва да изградят водородна инфраструктура от нулата, за да могат да приемат новите самолети - усилие, което те едва ли ще предприемат без гарантирана възвръщаемост.

Снимка: Destinus

Виж още: YouTube иска да помислите, преди да публикувате хаплив или обиден коментар