Дупките са постоянен източник на нерви за шофьорите и финансова тежест за правителствата, тъй като изискват постоянни ремонти и много труд. През последните години изследователите проучват възможностите за разработване на самозаздравяващи се пътни материали за по-бързи и по-достъпни ремонти. Сега учени от Обединеното кралство са използвали изкуствен интелект, за да разработят самозаздравяващ се асфалт, направен от отпадъци от биомаса.

Забележителното е, че този асфалт може самостоятелно да поправя собствените си пукнатини - без никаква поддръжка.

Зад тази разработка стоят Университетът Суонзи и Кралският колеж в Лондон заедно с чилийски научни партньори. Те твърдят, че това нововъведение представлява голяма възможност за решаване на скъпоструващия проблем с дупките в Обединеното кралство, който източва 143.5 млн. паунда годишно от икономиката.

„Горди сме, че напредваме в разработването на самовъзстановяващ се асфалт с помощта на отпадъци от биомаса и изкуствен интелект. Този подход позиционира нашите изследвания в челните редици на иновациите в устойчивата инфраструктура, допринасяйки за разработването на пътища с нулево нетно потребление и повишена издръжливост“, казва Хосе Норамбуена-Контрерас, старши преподавател в катедрата по строително инженерство в Университета Суонзи.

Основната причина за влошаването на състоянието на асфалта, водещо до образуване на пукнатини, се крие в поведението на битума. Той е вискозен свързващ агент, който държи асфалтовата смес заедно.

С течение на времето битумът претърпява процес на окисляване, в резултат на което се втвърдява и губи своята гъвкавост. Но изследователите подчертават, че точните процеси, които допринасят за това втвърдяване, остават неуловими.

Екипът успешно е разработил метод, който не само спира развитието на тези пукнатини, но и на практика предотвратява вредите.

За да осигурят възможност за самовъзстановяване, изследователите добавят към асфалта микроскопични спори от растителен произход, пълни с рециклирани масла. Когато се появи пукнатина, тези спори се разкъсват, освобождават маслото и „зашиват“ асфалта обратно.

Интересни са лабораторните тестове, които показват, че новият асфалт може напълно да възстанови малки пукнатини по повърхността си за по-малко от час.

„В нашите изследвания искаме да имитираме лечебните свойства, наблюдавани в природата. Например, когато едно дърво или животно бъде порязано, раните му естествено заздравяват с течение на времето, използвайки собствената си биология. Създаването на асфалт, който може да се самолекува, ще увеличи трайността на пътищата и ще намали необходимостта хората да запълват дупки“, казва д-р Франсиско Мартин-Мартинес, експерт по изчислителна химия в Кралския колеж в Лондон.

Производството на асфалт е основен източник на въглеродни емисии, свързани с пътищата. За да се постигне целта на Обединеното кралство за нулеви нетни емисии до 2050 г., пътната индустрия се фокусира върху разработването на нови, нисковъглеродни асфалтови материали.

Този иновативен подход обещава да удължи живота на пътната инфраструктура и да допринесе за по-голяма устойчивост, като намали необходимостта от чести ремонти и подмяна.

Снимка: Unsplash

Виж още: ИИ епидемия на Острова: 92 процента от английските студенти го използват