Когато миналата година стана ясно, че Facebook се ребрандира като Meta, се случиха куп незначителни неща: появиха се мемета, някои потребители изпитаха момент на объркване, а служителите на корпорацията започнаха да се наричат Metamates. Като цяло това изглеждаше като екстравагантен ход, който би трябвало да означава промяна на курса, но всъщност като че ли не постигна влиянието, към което се беше устремил. Докато не бяха нанесени вреди, всичко изглеждаше приемливо, но последните проучвания посочват съвсем различна информация.
Според данни на Bloomberg от септември 2021 г. до сега корпорацията е загубила почти 500 милиарда долара от пазарната си стойност, като това е довело до изпадането ѝ от класацията на топ 10 световни компании с най-добра пазарна капитализация. Някои анализатори дори се шегуват, че Зукърбърг се е прицелил прекалено високо и вместо постижения, достойни за император (правейки препратка към симпатиите на главния изпълнителен директор към римския владетел Октавиан Август), той по всяка вероятност ще претърпи множество провали. Но дали е така?


Първият удар, изглежда, беше нанесен отвън: някога непобедимата система за проследяване на реклами на Facebook беше успешно неутрализирана от Apple. Потребителите започнаха да блокират тракерите на Meta, като се очаква Google да последва примера и да даде същата възможност и на своите клиенти в близките две години. Агенциите реагираха мълниеносно - все повече от тях съветват клиентите си да не влагат повече абсолютно нищо в социалната мрежа и да изтеглят бюджетите си към Google, Amazon и други платформи.
Като допълнение - самата база с потребители започна да се свива. За първи път беше отбелязан спад, който - дори и минимален - всъщност се противопостави на очакваните амбиции за растеж. Някои напуснаха заради зачестилите данни с изтичане на информация, следене и събиране на данни. Други - предимно по-младата аудитория - се пренасочиха към конкурентни социални мрежи.

По този начин се разчисти “един терен” - т.е възможност за Зукърбърг да даде зелена светлина на една своя мечта - метавселената. Meta започна ожесточена борба не с друг технологичен компонент, а с реалността сама по себе си. И въпреки че за това са нужни множество средства, включително може би настъпването на нова епоха, заявката е категорично заявление, че се продължава напред въпреки скептицизма. Насреща му дори се изправя Илон Мъск, който се шегува, че отхвърлянето на възможностите на всеобхватния интернет е все едно да се игнорира силата на световната мрежа през 1995 г. Но все пак има някаква вероятност Зукърбърг да се окаже прав, нали така? А и в крайна сметка той все още разполага с достатъчно средства, за да опита.

Снимки: Shutterstock

Виж още: Facebook отчете рекорден спад на потребители