През последните няколкостотин години светът се опитва да се пребори с езиковите бариери. По един или друг начин това вече се случва, но измежду всички проблеми за разрешаване един остава винаги на заден план - и това е акцентът. В познатите ни мащаби това би трябвало да е дребно неудобство - все пак думите са си думи и ако в произношението се губи смисълът, всичко се компенсира с търпение - и разбира се, време. Но като една от световните локации, в които кол центровете заемат голяма част от новопостроените бизнес сгради, знаем, че нещата не са точно такива, каквито изглеждат. Множество компании от бранша може и да са готови да преглътнат силно изразения индийски акцент на служителите си, но за други (или пък за техните клиенти) това е тотално неприемливо. Ето защо базираният в Силициевата долина стартъп Sanas си е поставил целта всички да са доволни. Компанията е основана от трима бивши студенти от Станфорд - Максим Серебряков, Шон Джан и Андрес Перес Содери, които са успели да осигурят рекордно финансиране по отношение на услугите за речеви технологии.

Най общо казано, Sanas трансформира речта на оператора, като премахва акцента и го превръща в прекрасно произношение, чийто произход не може да бъде идентифициран. Плановете на компанията са да се разшири отвъд това и да навлезе в потребителските видео- и аудиоразговори, а защо не и в киното и телевизията. Ако целите им постигнат успех, е възможно и разработването на нови гласове за специални региони, които да обърнат цялата концепция според индивидуалните предпочитания - лондончани определено ще имат по-голямо доверие на някой с местен акцент, а не на служител със „стандартизирано“ американско произношение. „Не искаме да кажем, че акцентите са проблем, защото вие имате такъв“, каза президентът на Sanas Марти Сарим пред SFGATE. „Те са само проблем, защото причиняват пристрастия и предизвикват недоразумения.“

Разбира се, не всички приемат тази гледна точка - акцентите не би трябвало да предизвикват предубеждения и всъщност генераторът дава едно решение, подкрепящо една токсична идеология. Дехуманизирането така или иначе е вече в сила - мнозина преминават през роботизирани интервюта за работа, зад които стои изкуствен интелект. Голяма част от инфлуенсърите не застават пред публиката си със собствените си гласове, а съобщенията им във видеата в социалните мрежи биват прочитани от автоматизирани гласови генератори. Ето защо подобен тип технологии могат да се разглеждат по-скоро като филтър на проблема за расисткия тормоз, който недоволни потребители често налагат върху онези служители в кол центровете, чийто акцент не е идеален. Проблемите на аутсорсинга са много, но може би този би трябвало да получи най-голяма гласност. Според анализаторите, подобна технология дори би влошила ситуацията - в крайна сметка няма значение кой е вестоносецът, ако новините не са добри, той отново ще бъде виновен. Но от Sanas не са на това мнение: „Не предвиждаме нищо лошо да произлезе от това“ - казват от компанията.  

Снимки: Unsplash/Sanas

Виж още: Филм за BlackBerry показва възхода и падението на марката