Най-голямата платформа за стрийминг на музика онлайн Spotify ще излeзe на фондовата борса в Ню Йорк (NYSE) днес. Тя определи първоначалната цена, която възлиза на 132 долара за акция и съответно поставя пазарната капитализация на компанията в рамките на 23.5 млрд. долара. Дебютът ѝ на финансовите пазари е следен изкъсо от почти цялата технологична индустрия поради начина, по който го прави.

Вместо да заложи на традиционното първично-публично предлагане (IPO), компанията предпочете да използва директно листване (DPO). При него Spotify позволява на настоящите акционери сами да продават дяловете си на други инвеститори на пазара на цена, определена от търсенето и предлагането. Това е първото директно листване на борсата (и първото подобно на NYSE) на голяма корпорация, като този метод доскоро е предпочитан от малки дружества. Ако опитът на Spotify бъде успешен и реакцията на пазарите – позитивна, тогава има голяма вероятност той да бъде последван от други технологични гиганти като Uber и Lyft.

Цена и очаквания

Шведската компания определи първоначалната цена на база на стойността на акциите ѝ на вторичния пазар. Преди месец книжата ѝ са достигали 132.50 долара за брой. Затова и посочената от Spotify стойност за начало на търговията не е изненадваща. Тя е сравнително висока спрямо затворените транзакции през 2017 г., когато е варирала между 37 и 125 долара. Седмици преди официалното ѝ излизане на борсата някои експерти излязоха със завишени очаквания, които достигаха до 220 долара за брой. Няма да е изненада тези стойности да бъдат достигнати, ако има силен интерес към акциите на Spotify, след като компанията стане публична.  

Предимства и недостатъци

Директното предлагане има няколко предимства и съответно недостатъци. Основното предимство е, че се премахва посредничеството на финансовите институции и предварителните записи, които могат да „надуят“ цената преди и в началото на търговията. При този случай следва спад и нормализиране на доста по-ниски стойности. С директното предлагане се избягва подобно надуване в началото и дава предпоставки за по-пазарно ценообразуване. Основният недостатък е рискът, който компанията поема със самостоятелното листване. При стандартно IPO банките и финансовите институции могат да парират резки спадове, особено в началото на търговията. В случая със Spotify представянето на акциите ѝ ще бъде изложено директно на това на пазара.

А той не започва добре през първите дни на април. Основният индекс S&P 500 отчита понижение от 2.2%, което е едно от най-лошите от Голямата депресия през 1929 г. насам. Основната причина се крие в напрегнатите търговски отношения между САЩ и Китай, след като американският президент Доналд Тръмп обяви нови мита за редица стоки. Във вторник пазарите възстановиха част от загубите, но показват колко нестабилна е ситуацията в момента.

Spotify в числа

Spotify разкри доста подробности за своята дейност и резултати с подадените документи към финансовия регулатор на САЩ. Компанията оперира в 61 държави и разполага със 159 млн. месечни потребители, от които 71 млн. са с платен абонамент. Клиентската база на стрийминг платформата се разраства със стабилни темпове от началото на 2015 г., когато тя е била само 68 млн. месечни потребители. Spotify отчита стабилно увеличение на приходите си от 2.95 млрд. евро през 2016 г. до 4.09 млрд. евро за изминалата година. Шведският интернет гигант обаче не може да излезе на печалба през двата периода. През 2017 г. загубата се увеличава до 1.2 млрд. евро спрямо 539 млн. евро от предходната година. В голяма степен това се дължи на големите отчисления за носители на права на музикалните произведения и поддържането на голям и разнообразен каталог от песни. Поради тази причина Spotify има дълг от 2.7 млрд. долара, за да покрива своята оперативна дейност.