Шегата е стара (почти) колкото света - животът си тече, дните си минават, но след консумацията на няколко питиета всичко започва да изглежда много по-красиво. Особено околната среда. Особено онази дама на бара. Шегата обаче не е чак толкова забавна на следващата сутрин, когато сте на съвсем друго мнение, но е малко късно - прекалено много грешни стъпки са били направени.
Научните доказателство за това, което някои наричат "бирени очила", са изненадващо противоречиви.
Последното интригуващо проучване по темата е публикувано в Journal of Studies on Alcohol and Drugs от учени от Университета в Питсбърг и Станфордския университет. То допълва доказателствата, които отхвърлят съществуването на подобна взаимовръзка. Но това, което е установено в работата, е, че алкохолът изглежда дава на хората "течен кураж", увеличавайки желанието им да общуват с хора, които намират за привлекателни.
Това в никакъв случай не е първото проучване, което разглежда ефекта на привличането при определени обстоятелства. Един от най-ранните експерименти датира от 1990 г. и е проведен от екип в Държавния университет на Северна Дакота. Участниците, които пиели в бар, били помолени да оценят привлекателността както на снимки на непознати, така и на свои колеги от бара. Екипът не установява промяна в тези оценки, тъй като участниците пият повече през вечерта, което ги кара да заключат, че алкохолът не влияе на възприеманата привлекателност.
Напротив, британско проучване от 2003 г. и австралийско проучване от 2008 г. наред с други установяват обратното - че оценките за привлекателност на непознати се увеличават, когато се употребява алкохол. Оттогава насам е установено, че алкохолът може дори да увеличи възприеманата привлекателност на неодушевени обекти като пейзажи и че ефектът се засилва, когато участниците пушат цигари и пият алкохол.
В настоящото проучване са ангажирани 18 двойки приятели мъже, на които е давана водка с боровинков сок, докато алкохолните им проби достигнат стойност от средно 0.07 % - малко под допустимата стойност за шофиране в нетрезво състояние в САЩ, - и са помолени да оценят привлекателността на снимки на обекти. Те участвали и в отделна сесия, в която повторили задачата, след като изпили безалкохолни варианти на напитките. И в двете сесии на двойките е било позволено да разговарят помежду си, за да се възпроизведе донякъде реалистична социална среда, въпреки че са били помолени да се въздържат от обсъждане на показаните им снимки.
Оценките за привлекателност, които участниците давали, не се различавали съществено между двете сесии, което накарало учените да заключат, че алкохолът не е повлиял значително на възприятието на участниците за привлекателност.
Но проучването не спира дотук. Участниците били накарани да повярват, че имат шанс да общуват със субектите от снимките по време на бъдещи сесии (това ниво на измама обикновено изисква одобрението на университета). Този потенциал за взаимодействие е налице в реални ситуации и е нещо, което авторите смятат, че е важно да се включи.
Съответно, след различните сесии участниците бяха попитани с кои субекти биха искали да взаимодействат в бъдещо проучване. След алкохолната сесия вероятността да изберат четирите субекта, които са оценили като най-привлекателни, е била 1.7 пъти по-голяма - с други думи, алкохолът им е дал това, което се нарича "течен кураж".
Тази констатация се съгласува добре с предишната работа на групата, която предполага, че ефектът на алкохола в социална среда до голяма степен може да се обясни с тенденцията му да освобождава хората от загрижеността за социално отхвърляне, което ги улеснява да преследват социални награди.
Забележително е, че проучването не е включвало плацебо; на участниците е било казано дали пият алкохол или не. Това е особено важно, като се има предвид, че предишни изследвания са показали, че хората оценяват собствените си положителни качества по-високо, когато смятат, че са употребили алкохол, което показва, че експериментите, изследващи влиянието на алкохола, могат да бъдат податливи на плацебо ефекта.
Освен това в експеримента са участвали само 36 души. Въпреки че авторите определят, че въпреки това тяхното проучване има достатъчна статистическа сила, за да открие потенциален ефект с подобна величина като този, наблюдаван в предишни изследвания, тук повторението ще бъде от решаващо значение.
За никого няма да е изненада, че разгадаването на законите на човешките взаимодействия е сложно начинание. Те са сложна комбинация от привличане, чувства, увереност, ситуационни фактори и други - дори измамно простата задача да разберем как алкохолът влияе на привличането все още няма конкретно заключение. Така че, въпреки че това проучване добавя "капка знания", в никакъв случай не сме стигнали до окончателно разбиране за това как алкохолът влияе на привличането.
Снимки: Unsplash
Виж още: Meta ще се опита да си върне потребители чрез AI ботове