Имаше времена, в които Nokia беше най-използваната марка телефони в света. Sony Ericsson правеха прекрасни устройства, а Siemens беше неизменна част от имената в списъка ни с опции за нов GSM. Общото между всички тези брандове е, че са европейски. Тази ера продължи само няколко години, когато телефоните още бяха „глупави“. С поумняването им на дневен ред излязоха няколко бранда от Далечния изток и един американски.

Бърза справка в Statcounter показва, че за последната година Apple имат почти 35.92% пазарен дял в Европа, следвани от Samsung с 30.77%. Xiaomi допълват челната тройка с 13.78%, а след тях се нареждат Huawei с 6.97%, Oppo с 2.37% и Motorola с 1.75%. Изводът е, че пазарът в Европа е доминиран от САЩ и Азия, но по-точното определение би било Apple и Азия.  

Това не значи, че Европа няма какво да предложи. Веднага се сещам за два нови, много интересни бранда, които се опитват да пробият, правейки нещо различно. Наскоро нашумя Nothing Phone, смартфон на компания, създадена от бивш служител на OnePlus, които в началото на развитието си също предлагаха екстри, които не се срещаха при конкурентите. Това, с което се отличава този модел, е най-вече LED осветлението, вградено в задния панел, което наистина беше невиждано досега. На пръв прочит малка разлика, но преобразяваща цялата визия на устройството и правеща го лесно разпознаваемо във времена, в които критикуваме еднотипния дизайн на смартфоните. Компанията е британска и имат също true wireless слушалки в портфолиото си, при които отново водещият фактор беше дизайнът и съотношението цена – качество. Второто започва да се превръща в неизменна част от стратегията на всяка нова компания, опитваща се да пробие в технологичния сектор.

Това ме навежда и към мисълта за Fairphone, нидерландски бранд, който съвсем скоро ще отбележи десетия си рожден ден. Тук ключовата дума е „устойчивост“ и последният модел на компанията, Fairphone 4, пристига с 5 години гаранция. В момента дори има компания, при която, ако закупите устройството, получавате като бонус безжични слушалки, които иначе струват $100, но само ако ги искате. Тоест, ако вече имате и не са ви необходими, да се спести една бройка, не заради печалба, а с мисъл за околната среда. Самият смартфон също е направен така, че да бъде използван възможно най-дълго време и по този начин да се забави конвейерната лента. Колкото и да е хубава тази инициатива, колко хора реално ще се откажат от iPhone-а си заради планетата?

Проблемът с тези компании от ново поколение е, че ще им е необходимо чудо, за да нарушат статуквото, и това не е просто израз в случая, а факт. Шансът им за успех се крие в това да открият специфична ниша в пазара, както и правят, а не да се съревновават за лъвския пай. Това е битка, която е твърде късно да бъде спечелена – поне историята ни е научила на това. Две от основните причини за упадъка на Nokia, Sony Ericsson и Siemens бяха, че не могат да се съревновават с иновациите от Apple и Samsung, нито със съотношението цена/качество, което предлагат китайските брандове.

Да не забравяме, че и производството на стоки в Далечния изток е много по-евтино и негов еквивалент на територията на Европа ще изисква огромен ресурс. Точно заради това се правят поръчки към Китай за повечето компоненти, което прави европейските компании много зависими от Азия. Това се усети с огромна тежест, когато COVID забави доставките в световен мащаб и дори до ден днешен усещаме последиците от този период. Производственият процес е големият проблем на Европа, а не това, че континентът няма голям представител на смартфон пазара.

 

Вижте още: HMD предлага да заменим собствеността на телефона с абонамент за него