Преди по-малко от седмица стана ясно, че второто тримесечие на 2015 година е нещо, което от HTC ще искат бързо да забравят. За съжаление на симпатичната компания проблемите не свършват само с този отрязък от време. Според информация, разпространена от Extreme Tech, пазарната цена на хардуерния производител е паднала под паричните му резерви (в момента те са около 1.4 млрд. долара). Тайванският анализатор Калвин Хуанг коментира пред Bloomberg, че „парите на HTC са единственото ценно нещо за акционерите. Повечето от останалите активи не трябва да се вземат предвид, тъй като тепърва предстоят промени, а марката няма никаква стойност“.

Положението на HTC е незавидно – през 2011 година оценката й е 28 млрд. долара, но към момента не успява да се пребори с конкуренцията на Samsung и с набиращата все по-сериозна сила китайски производители, които успешно окупират бюджетния ценови клас. Според информацията на Extreme Tech HTC очаква спад от 48% за третото тримесечие, а инвентарът скача с цели 60% - още един знак, че компанията не успява да пласира стоката си.

HTC не е единствената компания, която трябва да преглътне неприятните новини. През юли стана ясно, че над 90% от оперативните печалби от смартфони отиват при Apple, а Samsung трябва да се задоволи с около 15%. Това означава, че останалите производители работят с много малки маржове на печалба, а други - на загуба. LG, компанията, която представи успешните G3 и G4 (подробен тест), печели около цент на всеки продаден телефон. Една от причините за това развитие на пазара е, че производителите на Android смартфони пускат огромен брой устройства всяка година. Това важи с пълна сила за Samsung, но нито един от големите компании не се фокусира върху определена ценова група. Всяко едно устройство трябва да бъде одобрено за различните пазари, всяко трябва да бъде сглобено, тествано и след това рекламирано пред потребителите. Дори тези разходи да не са толкова големи за всеки един модел, асортиментът е толкова сериозен, че всичко набъбва неимоверно.

Друго перо, което остава невидимо за нас, са лицензионните такси. Да, Android има и версия с отворен код, но всяка компания, която иска да предостави по-сериозна платформа, трябва или да плаща на Google, или да разработи собствена, подобно на Amazon. Тук трябва да се отбележи, че производителите не плащат само на Google, но и към други компании, сред които дори Microsoft.

В момента смартфон пазарът е повече от ожесточен. Компании като Samsung и LG могат да издържат в подобна битка, тъй като бизнесът с мобилни телефони не е единственото, до което са се ограничили. Именно това е и проблемът на HTC, която е по-профилиран производител. Вече виждаме, че ръководството се опитва да навлезе и в други продуктови категории, което означава, че е наясно с проблема. Със сигурност трябва да очакваме и промяна в асортимента от предлагани модели и по-точно концентриране върху по-малко, но добре пласирано портфолио. Съдбата на HTC е повече от интересна, а ние се надяваме, че ще успее да се справи с кризата. Пазарът има нужда от разнообразие...

HTC One Max с несигурно съхранение на пръстови отпечатъци

Тагове: