Когато става въпрос за компютърни игри, все още има основателни дебати за предимствата на 4K спрямо старите 1440p екрани. Но забравете всичко това, защото вече бе представен първият в света 110-инчов 16K телевизор.

Засега той е по-скоро прототип, отколкото нещо, което можете да си купите. Действителната разделителна способност е 15 360 x 8640 пиксела. Това означава, че това чудовище по същество представлява четири 8K пикселни мрежи, натъпкани една до друга, или шестнадесет 4K дисплея. Или смешните 64 1080p панела, ако искате да изпаднете наистина в подробности.

Ако трябва да сложим още едно много голямо число, става дума за не по-малко от 132 710 400 отделни пиксела. Разбира се, всеки пиксел се състои от червени, зелени и сини субпиксели. Така че това са 398 131 200 индивидуално адресируеми субпиксела. Вкарайте това в алгоритъма си за изглаждане на шрифтове Cleartype и го обработете.

Разбира се, подобен дисплей веднага предизвиква всякакви въпроси за това защо и как се е появил. Екранът е показан на изложението Display Week 2023 в Лос Анджелис.

Той идва при нас от BOE, голям производител на панели за телевизори и монитори, който произвежда само екрани, а не напълно завършени продукти, които можете да си купите. На изложението бяха представени и някои спецификации. Това е LCD панел с яркост 400 нита, контрастно съотношение 1200:1 и 99% покритие на гамата DCI-P3. Всичко това означава, че това е чудовищен панел от типа IPS.

Освен това работи само на 60 Hz, което не е голяма изненада, като се имат предвид абсурдните изисквания за широчина на честотната лента. Говорейки за това, дисплеят всъщност работи с 8K съдържание, увеличено до 16K.

Това подчертава един очевиден и непосредствен проблем - липсата на 16K съдържание. Няма истински 16K камери за заснемане на съдържание, които да са ни известни. Нещо повече, управлението на дисплей при 16K е сериозен проблем.

Единственото устройство, което може да го направи, е компютърът. Стандартът DisplayPort 2.0 поддържа 16K при 30-битов пиксел 4:4:4 с честота на опресняване 60 Hz, като използва DSC видеокомпресия.

Така че на теория бихте могли да управлявате това нещо нативно с AMD Radeon RX 7900 XT или XTX, които поддържат DisplayPort 2.1. Но за гейминг ще се наложи 16 пъти по-голямо натоварване на графичния процесор от 4K, а това ще донесе неописуема тежест на всеки сегашен графичен процесор.

Снимка: Unsplash

Виж още: Милиардери искат да построят бизнес парк в околоземна орбита

 

Тагове: