Приложенията, които събират данни, не са нещо ново. От години всички знаят, че събирането и продаването на потребителски данни на външни страни носи големи приходи. Това, което може да ви изненада обаче, е, че това не са само приложения за социални медии като Facebook. Incogni и Atlas VPN са съставили списъци на приложенията, които ще събират най-много данни през 2023 г., и те са доста тревожни. Това, което е наистина лошо, е как някои от тези приложения дори не искат ясно съгласие от потребителя.
Очевидно някои услуги споделят данните на потребителите и с трети страни. Според доклада на Incogni Walmart и Amazon събират най-много потребителски данни. В допълнение към идентификацията и общата информация като имена и рождени дни тези приложения събират и по-чувствителни данни. Това включва номера на социалната ви осигуровка, слухови и визуални данни, идентификатори на устройства и финансови данни. Други търговци на дребно като Lowe's, Walgreens и Costco са съвсем малко по-назад.
Според проучването на Atlas VPN eBay е друг основен нарушител. Това проучване изследва колко "точки данни" е събрало дадено приложение. Според тях eBay е събрал 28 точки за данни, а Amazon - 25. Това обаче е в леко противоречие с твърдението на Incogni, че Amazon е най-големият нарушител. Други популярни приложения, които са събрали голям брой точки данни, включват Alibaba, Home Depot, Craigslist, Nike и H&M.
Тези точки от данни включват много лична информация. Не са изключени домашни адреси, телефонни номера, кредитни оценки, данни за местоположението и дори текстови съобщения и имейли. Всички тези данни се продават на трети страни, които ги използват за таргетирана реклама или за други подобни цели. Най-големият недостатък е, че всички тези данни са уязвими към една атака. Тези компании инвестират много в киберсигурността, но в миналото са се случвали пробиви в данните и хакерски атаки.
Много хора не знаят за това, но има средства за борба със събирането на данни. Поне до известна степен. Като начало най-доброто, което потребителите могат да направят, е просто да деинсталират приложенията, които не използват. Ако е малко вероятно тези приложения да бъдат използвани отново, изтриването на съответния акаунт също може да бъде добра идея. Услугите за определяне на местоположението също могат да бъдат изключени, когато не се използват. Много от тези приложения са активирали разрешения, за които всъщност не настояват, така че те също могат да бъдат намерени и отменени.
Необузданото събиране на данни в социалните медии сякаш замита всичко това под килима. Какво правят приложенията за пазаруване с всички тези данни сега, не е съвсем ясно, така че е най-добре да ограничите любопитството им колкото е възможно повече.
Снимка: Unsplash
Виж още: Сайтовете с еротично съдържание вече ще изискват доказателство за пълнолетие