Full frame за всички

Разбира се, през 2003, когато Canon EOS-1Ds беше изумителна новост, цената му беше просто умопомрачителна – близо 8000 долара – отвъд възможностите на всеки освен на най-запалените ентусиасти и професионалисти тежка категория. Днес всички показани на Photokina модели от този клас – в това число и удивителната Full frame компактна камера на Sony – Cyber-shot RX1, са около четири пъти по-евтини и с право могат да се нарекат „достъпни“ дори за най-масовата фото публика.

Обнадеждаващ  в това отношение е и фактът, че всяка от трите големи компании в света на дигиталната фотография – Sony, Canon и Nikon, обяви своя версия на „Full frame камера за народа“ – съответно STL-A99, EOS 6D и D600. Това означава още по-агресивна конкуренция в този сегмент през следващите няколко години, а оттам и по-атрактивни цени както на достъпните full frame тела, така и на всички придружаващи ги аксесоари и обективи.

Разбира се, за следящите отблизо развитието на цифровите фото технологии едва ли е изненада тази „нова“ вълна в бранша. Истината е, че през последните няколко години индустрията трудно успяваше да предложи нещо наистина революционно и иновативно по отношение на допълнителни функции – след последната голяма екстра – опциите за видео заснемане, с които се сдобиха DSLR камерите през 2008, стъпките напред бяха малко и не особено съществени. Време беше да се стигне и до единствения наистина значим и смислен ход напред, а именно прехода (или по-скоро завръщането) към добрия стар 35 мм стандарт (full frame), предлагащ по-добри оптични характеристики, по-ниско ниво на привнесен шум и по-широк динамичен диапазон.

 

Обещанието на цифровата фото­индустрия отпреди близо десетилетие е на път да се сбъдне – скоро 24 мм отново ще са 24 мм.


Нов живот за компактните камери

Друга много отчетливо забележима тенденция, очертана от Photokina в сегмента на така наречените point and shoot (компактни) фотоапарати, е свързана с факта, че моделите, предлагащи истински широкоъгълни обективи с фокална дължина от 28 мм или по-малко и отлични характеристики, вече не са рядкост – напротив.

 

Предизвестената смърт на point and shoot камерите се оказа преувеличена.

 

Продукти като страхотния PowerShot G15, предлагащ изключително бърз и светлосилен (f/1.8-2.8) 6.1-30.5 мм обектив (еквивалент на  28-140 мм) или новия Nikon Coolpix P7700 (6-42.8 мм (20-200 мм еквивалент) / f/2-4), определено ще раздвижат този сегмент от пазара и ще му вдъхнат нов живот, отклонявайки за момент вниманието от хибридните (Micro 3/4) камери със сменяем обектив, около които се шуми основно напоследък. Особено силна оферта в този клас е абсолютно уникалният Sony RX1 – първата по рода си компактна камера с фиксиран обектив (Carl Zeiss 35 мм f/2) и пълноформатен (full frame) сензор! С цена от близо 2800 долара този модел не е за всеки, но загатва едно възможно бъдеще за този тип фотоапарати, което изглежда доста по-розово от доскорошните прогнози за неизбежния им крах. Изключително интересно предложение е и супер компакт­ният, но много стилен и донякъде ретро Fujifilm XF1, предлагащ, меко казано, впечатляващи „профи“ характеристики в тяло с тегло малко над 250 грама!

Компактните камери с висококачествени широкоъгълни и телеобективи вече определено не са рядкост.


Networking за вашия фотоапарат

Интегрирането на безжични (Wi-Fi) опции за свързване не e точно нова тенденция в бранша, но различното на тазгодишната Photokina са методите и вариантите за имплементация, предлагани от различните производители. Правят впечатление възможностите за директна комуникация с таблети и смартфони, като връзката обикновено е двупосочна. Новият масов full frame DSLR на Canon например ЕОС-6D може да бъде управляван дистанционно от всеки съвместим смартфон. Той позволява настройка на всички параметри за снимане (бленда, светлочувствителност, скорост на затвора и т.н.) от разстояние, а отделно предлага и опция за използване екрана на телефона ви като втори дисплей за преглед на заснетите фотографии или дори като допълнителен LCD визьор!

Разбира се, не липсват и усъвършенствани варианти на добре познати мрежови опции, като възможност за директно изпращане на снимките към e-mail направо от апарата (Samsung EX2F) или качването им в интернет и различни социал­ни сайтове (Facebook, Twitter) в частност (Fujifilm Finepix F800EXR).

 

Networking опции и видео – две познати концепции, но с ново звучене.


Видеоапарат или филмова камера?

Друга добре позната, но предлагаща интересен нов прочит технология, разбира се, е опция­та за видео заснемане, която днес практически всички цифрови фотоапарати предлагат. Тъй като днес проучванията показват, че едва 9% от професионалните фотографи определят тази възможност като ключова, 50% я виждат като полезна и близо 3/4 твърдят, че е напълно излишна, организаторите на изложението и водещите компании, участващи в него, смятат, че поставянето на акцент по този въпрос и по-детайлното му дискутиране ще са полезни както за потребителите, така и за тях самите.

Точно затова на най-новите технологии за видео заснемане (особено що се отнася до SLR камерите) е отделено специално внимание, като, разбира се, фокусът е поставен най-вече върху професионалните потребители, които все по-често се възползват от гъвкавите и полезни „филмови“ възможности на съвременните дигитални фотоапарати.

 

Пълната статия може да прочетете в новия брой на списанието.

 

Тагове: