Отдавна проучваната генна терапия най-накрая е готова за опити с хора, за да им помогне поне частично да възстановят своето зрение. Техниката, която е разработена от екип, ръководен от Зао-Ксиа Пан от Wayne State University в Детройт, е част от по-голяма научна област, известна като оптогенетика. Тя не е насочена към мъртвите фоторецептори - в действителност тя ги заобикаля изцяло, - а вместо това се съсредоточава върху ганглий клетките, които стоят зад тях. Ганглийните клетки пренасят електрически сигнали от фоторецепторите към зрителния нерв (виж схемата в галерията), който след това изпраща информацията на мозъка.

Изследователите са установили, че могат да контролират функцията на ганглийните клетки чрез вмъкване на светлочувствителни молекули (получени от водорасли и други микроорганизми) и осветявайки ги със специфични дължини на вълните на светлината. По-конкретно те добавят channelrhodopsin-2 (или CHR2) в ганглийните клетъчни мембрани.

В тъмното този протеин остава затворен, но когато е изложен на синята дължина на светлинната вълна се отваря канал, през който могат да навлязат йони и да задействат клетки около него.

Докато оптогенетиката е техническа форма на генната терапия, тя функционира много по-различно, отколкото CRISPR / Cas9 техниката. Вместо да се засяга специфичен ген (или набор от гени), за да се рестартира фотоклетъчната функция, тази техника просто преобразува предавателните клетки в светлочувствителни такива. Това заобикаля медицинските и етичните клопки на конвенционалната генна терапия.

Техниката също така би могла да бъде приложена към приблизително 200 000 души само в Америка, страдащи от слепота, причинена от някоя от 250-е известни генни мутации. Очаква се проучванията с хора да започнат най-рано през следващата година. Подробнисти за проучването може да откриете на ScienceNews.org