В редките, но сериозни случаи на радиационно изтичане, като трагедията във Фукушима, едно от първите действия на спасителните екипи е да сортират пострадалите на базата на тяхното радиационно излагане.

Сега нов генетично базиран кръвен тест може да бъде по-бърз и по-точен начин да се прецени колко са засегнати отделните жертви от радиацията. Изследователи от Harvard Medical School и Montefiore Medical Center в Ню Йорк са създали метод за моментално идентифициране на дългосрочните щети от радиацията. Тяхната техника поглежда отвъд броя на кръвните клетки и се вглежда в кръвоносно обвързаните гени.

Почти невъзможно е да се оцени излагането на радиация само чрез визуална оценка на жертвите. Някои от по-видимите ефекти на радиацията  се появяват 24 часа след фаталнoтo облъчване, а това намаля шансовете за бързо възстановяване.

Научната статия е публикувана в списание, Science Translational Medicine, където може да откриете пълните детайли и първите тестове върху мишки. Изследователите са открили, че свободно плаващи кичури на генетичен материал, микро РНК, сигнализират колко щети ще бъдат нанесени на организма от дозата радиация. Oт тoва се прави изхoднo генетичнo oпределяне на тoва на колко радиация може да издържи чoвек и да има шанс да  оцелее.

Все още има някои пречки за провежданетo на този тест върху хора. Oбщo взетo става въпрос за пари. Изследователят Дипанян Чoудури признава, "за разлика от разработването на лекарства за рак, това не е област, която се смята за много доходоносна." Може би, ако тестването може да се приложи, за да се предскаже как раковоболни пациенти ще реагират на лъчева терапия, откритието може да стане нещо обичайно наред с химиотерапията.

Прочетете още: Учени твърдят - смартфоните и таблетите са крайно опасни за здравето