Компютърният анализ и томографията са помогнали на група учени да създадат система, проникваща в човешките сънища. Резултатите от това сензационно изследване на сътрудниците от Института по наука и технологии в японския град Нара са публикувани в списанието Science Express.
Учените от цял свят от отдавна се опитват да проникнат в света на човешките сънища. Например, неврофизиолозите, проследявайки движението на очите и изучавайки енцефалограмите са способни да предскажат може ли даден човек да си спомни своя сън след като се събуди. Проследяването на активните зони на мозъка говорят за обектите, които вероятно човек сънува в момента. Но нито един от досегашните опити не е дал като резултат точна картина на онова, което сънуваме в момента.

Японските учени от Нара стигат доста по-далеч - чрез компютърен анализ те са успели да направят връзка между данните от функционалната магнитно-резонансна томография на мозъка и визуалните образи на спящите хора. В първият стадий на експеримента, учените са наблюдавали съня на трима доброволци, до момента, в който техните енцефалограми са показали, че настъпва т.нар. фаза на „бърз сън", съпровождана с бързи движения на очите. Когато започвал този стадий от съня, изследователите будели доброволците и ги молели да разкажат сънищата си.

Във втория стадий от експеримента, учените са съпоставили набор от ключови думи от разказите на доброволците за техния сън с резултатите магнитно-резонансната томография.
Всички данни са били обработени от специални самообучаващи се компютърни програми, които са помогнали на учените да създадат работоспособна система, която може според данните от томографията да „види" определена част от съня. В момента, въз основа на тази система и база данни, учените са успели да разгадаят със 70% точност образите, които в дадена секунда от съня вижда спящият човек.