Преди около 3 години, учените от университета Орхус в Дания откриха в горния слой на морското дъно блуждаещи токове, произходът на които досега бе пълна загадка. Заемайки се с разплитането на мистерията, учените наскоро откриха нов вид необикновени бактерии от семейството Desulfobulbaceae, които се явяват едновременно източник и проводник на електрически ток, а колониите им представляват нещо подобно на разклонени електрически вериги, в които циркулира енергията.

Микроскопичният анализ на пробите от тинята на дъното е позволил на учените да открият неизвестния досега вид многоклетъчни бактерии. Тези бактерии имат дължина от 1 см (това се равнява на 24 километра, ако нормалните бактерии бяха с човешки размери), а дебелината им е 100 пъти по-малка от тази на човешки косъм. Но най-удивителното е самият строеж на тези бактерии, всяка от които съдържа в тялото си множество изолирани „проводници" на електричество, които се явяват един вид биологичен аналог на многожилния електрически кабел.

„Невероятното откритие, че бактериите Desulfobulbaceae са всъщност живи електрически кабели веднага постави точка на търсенето на причината за блуждаещите токове на морското дъно. Но най-странното е, че във вътрешността на тези бактерии съществуват няколко изолирани един от друг източници на електроенергия, разделени от изолиращи мембрани, благодарение на което в тях може да тече ток в противоположни направления" - разказва доктор Нилс Рисгард Петерсен от университета Орхус.

Учените съобщават, че в спокойна област от морето на един квадратен метър дъно може да съществуват десетки хиляди километри проводници, състоящи се от „кабелни" бактерии Desulfobulbaceae. Жизнената си енергия бактериите получават окислявайки атомите на сярата, намиращи се в придънните слоеве, с помощта на молекулите кислород, разтворени в морската вода. Тази химична реакция се явява източник на електроните, които създават тока, циркулиращ из „мрежите" на колониите бактерии.
В момента групата учени от Орхус се занимава с изследване на процесите, произтичащи на молекулярно ниво вътре в бактериите, като след изучаването на тези процеси ще стане потенциалната роля на тези микроорганизми в развитието на Земята и нейната биосфера.