Списание Nature Materials публикува статия, в която се обяснява природата на взаимодействието между водата и пясъчните гранули. Група учени от Германия, Австрия и Австралия установи причината, поради която свойствата на сместа на вода и пясък практически не зависят от пропорциите на компонентите.

За да обяснят това явление учените използвали метода на рентгенова микротомография. Той се състои в следното: образец от сместа се поставя на въртяща се основа, а камера заснема негови проекции под различни ъгли. Компютърна програма създава триизмерно изображение въз основа поредицата от двуизмерни проекции.
Чрез този метод учените установили, че причината за постоянните свойства на сместа пясък-вода при различни пропорции на компонентите се крие в необичайната организация на водата. Микроскопичните мостчета и струпвания, образувани от молекулите на водата, задържат песъчинките заедно, като образуването на подобни структури практически не зависи от количеството на водата в сместа.

По-рано се смяташе, че максимална здравина на постройките от пясък и вода се постига при съотношение на компонентите 8:1, отбелязва електронното издание ЛентаРу.
Учените определиха прости правила, определящи геометрията на взаимодействието за песъчинките със сферична форма. За неправилните песъчинки не може да се изведе формула, но има доказателства, че получената закономерност работи и за тях.
Получените резултати ще помогнат по-добре да се разбере устройството на системите, състоящи се от гранулиран материал и вода. Например учените се надяват, че изследването им може да помогне при установяването на причините за свлачищата, които всяка година погребват хиляди хора.