Правят ли игрите хората по-агресивни? Не са ни чужди новини, в които се говори за извършител, застрелял невинни хора на обществено място, като към това се "подмята", че е карал на “диета от военни игри и Grand Theft Auto”. Именно та се изрази един британски политик през 2015 г. Сега новово психологическо изследване, проведено от Хановерския медицински университет, доказа, че да си геймър не означава, че си склонен към насилие.

Учените от Хановерския медицински университет са използвали мозъчни скенери и психологически въпросници, за да докажат, че нивата на агресия и емпатичният капацитет на хората, които играят повече от 2 часа на ден игри, богати на насилие, е същият като този при хората, които не играят изобщо. Изследването официално развенча години на предразсъдъци, често подхранвани от други академични изследвания, разчитащи само на разпитването на извършители на жестоки престъпления без неутрална контролна група, които свързват антисоциалното поведение с популярността на т.нар. шутър жанр игри.

Новото изследване е протекло по следния начин. След минимум двучасова гейминг сесия (в повечето случаи дори след четиричасова) на игри, които най-често са посочвани като “агресори” - GTA V, Call of Duty, Battlefield, мозъчната активност и поведение на група геймъри са сравнявани с тези на група хора, които не играят на игри. Първо, двете групи са преминавали през психологически въпросник за оценка на капацитета им за емпатия и агресия. След това мозъците им са сканирани и заснемани с ядреномагнитен резонанс, докато междувременно са им показвани серии от изображения, целящи да провокират емоционална и емпатична реакция. С всяка показана картинка от участниците в изследването е изисквано да си представят как биха се чувствали, ако попаднат в изобразената ситуация.

Въпросниците не успели да разкрият различни нива на агресия между геймърите и "не-геймърите". Този извод бил подкрепен и от мозъчните скенери, направени с ЯМР, които показвали нагледно идентичните неврални реакции между двете изследвани групи.

“Надяваме се, че изследването ни ще окуражи други изследователски групи да фокусират вниманието си върху вероятните дългосрочни ефекти от играенето на видеоигри върху човешкото поведение”, казва д-р Грегор Съзик, който е оглавявал изследването на Хановерския медицински университет. Той допълва обаче, че цялостното изследване е вдъхновено от нарастващия брой пациенти, търсещи медицинска помощ за зависимостта си от видеоигри. Така че геймърите може и да не сме по-агресивни от неиграещите хора, но някои от нас все пак отиват доста далеч във влечението си към този тип развлечение.