Във вчерашния брой на списание Нейчър са публикувани две статии, в които се съобщава за пълното разчитане на ДНК на двама души от Африка и Азия.

Учените отбелязват, че изследването на ДНК и възможността за пълното й разшифроване е извънредно важно за медицинските изследвания, тъй като с помощта на този метод може да се изработи уникално за всеки човек лечение и да се определи склонността му към едно или друго заболяване.

До момента със сигурност е известно за разчитането на два генома на Джеймс Уотсън, автор на самата концепция за ДНК и на знаменития биолог Крейг Уентър, който работи над създаването на изкуствен живот.
И двамата са европейци, но сега учените имат възможност да сравнят тяхната ДНК с генетични образци от африкански и азиатски тип, за да изяснят етническите и расовите различия на генетично ниво.

Днес се знае, че хората от различните етнически групи по различен начин понасят храните, имат различни реакция на лекарства и различни имунни системи, отбелязва електронното издание CyberSecurity.

В публикациите се съобщава, че две групи учени са разшифровали генома на китайски мъж, а така също и на мъж от етническата група йоруба в западна Африка.
При всеки от случаите са анализирани по 3 милиарда базови двойки ДНК, влизащи в състава на всяка клетка на организма на изследваните хора.

Сега генетиците предстои да извършат дългия процес на сравнителен анализ на четирите генома и търсенето на фундаментални различия между тях.

Медиците отбелязват, че в момента процедурата по разшифроването на генома е много скъпа и отнема много време, а освен това със съвременните изчислителни мощности разшифроването на 3 милиарда генни двойки и тяхното съпоставяне ангажира много ресурси.
Цената на тези изследвания обаче постепенно пада и в бъдеще получаването на пълен геном ще стане основна процедура както е анализът на кръвта в наши дни.

Припомняме, през 2003 година в рамките на проекта Human Genome Project бе разшифрована първата в света ДНК тогава процедурата отне почти 10 години и около 300 милиона долара.
През 2007 година обаче Уотсън и Уентер съобщиха, че са разшифровали собствените си ДНК.
Изследването им струваше 300 пъти по-малко, а за анализа отиде около година.

През януари съвместен екип от британски, китайски и американски учени обяви старта на международния проект 100 Genomes Project, чиято основна задача е откриване и изучаване на генетичните отклонение в организма на хората, които водят до заболявания.
За да бъде обективна картината, учените планират да съставят пълна карта на генома на поне 1000 души от различни краища на света.