В момента, много наболял е проблемът с рециклирането на старите и износени автомобилни гуми. На различни места се натрупват цели планини от стари гуми, като от тях се правят терени за пейнтбол, огради за детски площадки и други заграждения, като много малка част от тях се връщат за повторна преработка. Тази ситуация може рязко да се промени, благодарение на работата на изследователите от Националната лаборатория Оук Ридж на американското Министерство на енергетиката. Те са разработили метод за използване на саждите при изгарянето на автомобилните гуми за създаването на технология за изготвяне на аноди за литиево-йонни батерии, експлоатационните характеристики, на които значително превишават характеристиките на батериите с обикновените аноди от графит.

 

Процесът на преработване на гумите е разработен от група учени, начело с Паранс Парантмен и Амит Наскер. Става въпрос за многоетапен процес, който естествено започва с разтопяването на гумите. След това, полученият материал се подлага на допълнителна обработка, след което, с помощта на пиролиза се достига висока температура без достъп на кислород, като в резултат на това се получават саждите.

Последните сами по себе си също са графит, само че с изкуствен произход. Но за разлика от графита, в момента на получаването на саждите може да се зададат определени параметри,създавайки по този начин материал със строго определена структура и стабилно значение на по-рано зададените характеристики. На базата на това, без много усилия, учените са успели да създадат материал, който да отговаря максимално на изискванията за анодите в акумулаторните батерии. Опитните образци на литиево-йонни батерии с аноди от въпросните сажди са показали на изпитателните стендове зашеметяващо превъзходство пред традиционните акумулаторни батерии. Тези преимущества на саждите се дължат на тяхната микроструктура, която има поне два пъти по-голяма ефективна повърхност от тази на графита.

 

В момента, учените от Оук Ридж се опитват да превърнат своя експериментален проект в напълно производствена технология, интерес към която вече са проявили няколко компаниии, занимаващи се с производство на акумулаторни батерии с различни предназначение, в това число и за автомобилите. След окончателното доработване, „саждените батерии“ ще са доста по-добри и евтини от традиционните батерии. И като допълнение – най-сетне ще се избавим от проблема със старите автомобилни гуми и околната среда.