Учени от Нова Зеландия установиха, че светлината на сините диоди, за изобретяването на които тази година бе присъдена Нобелова награда по физика, привличат наполовина повече насекоми от излъчването на обикновените улични лампи. За вредното въздействие върху екосистемата се съобщава в списанието Ecological Applications, а накратко в интернет изданието Tech Xplore. По-силното привличане означава, че много насекоми ще се отклонят от стандартните си маршрути и хабитат, което ще ги направи по-лесна плячка, а това може да наруши цялата хранителна верига.

Системите за уличното осветление в развитите страни обикновено са базира на натриеви газоразрядни лампи, излъчващи жълта светлина. Но насекомите се привличат доста повече от синята светлина на светодиодите. На хората тя се струва бяла заради слоя луминифор, но насекомите различават истинският й цвят. За да направят сравнение, учените Стивън Поусън и Мартин Бейдър са разположили фенери от двата типа до големи листа хартия с лепило и са ги поставили за през нощта в открита местност сред природата. На сутринта те са открили, че светодиодите привличат с 48% повече комари, мухи и други насекоми. Без зависимост от марката, филтъра и производителя светодиодните лампи са привлекли към себе си купища насекоми.

Според учените, сините светодиоди нарушават функционирането на хранителните вериги и привличат насекомите от селските местности в града. Най-накрая, използването на светодиодно осветление в морските портове може да доведе до експанзия на инвазивни видове, сред които прословутата пеперуда „Гъботворка“ Lymantria dispar.