Екип изследователи, ръководени от Амнон Маринов от Университета в Ерусалим, твърдят, че са успели да открият следи от свръхтежък елемент с атомен номер 122 в образец от торий.

Най-тежкият елемент, който е синтезиран изкуствено досега, има атомен номер 118 и условно е наречен унуноктий, а най-тежкият елемент, който съществува в природата, е уранът с атомен номер 92.
В ядрените реактори могат да се получат и по-тежки елементи от урана най-тежкият от тях е фермият с номер 100.
Всички по-тежки ядра са получени от ускорители на заредени частици, в които с висока скорост се сблъскват ядра и частици. В резултат на сблъсъка се образуват ядра на свръхтежки елементи, които съществуват много кратко време, след което отново се разпадат. По следите от разпада се разбира, че е имало синтез на тежко ядро.

Ето защо съобщението, че 122-рият елемент е бил открит в природен образец, може да стане сензация сред физиците.

В публикацията си Маринов и неговите колеги съобщават, че изследвайки образеца с торий чрез масспектрометричен метод, те забелязали следи от свръхтежко ядро с атомна маса 292. Измерената маса съответства на предвижданията за масата на изотоп с атомен номер 122 или близък до него елемент, се посочва в статията.

Изследователите смятат, че периодът на полуразпад на този елемент е стотици милиони години.
Други физици обаче изразяват сериозни съмнения в достоверността на получените резултати, съобщава агенция Новости.

Владимир Утьонков, ръководител на екип в Лабораторията за ядрени реакции Флеров, където е синтезиран 108-мият елемент, изрази съмнения, че групата на Маринов действително е успяла да намери следи от 122-рия.

Един от недостатъците на масспектрометричния метод при подобни експерименти е вероятността от грешки, които се получават, тъй като се фиксират следи от молекули, които са приети за тежки ядра. Лети не едно ядро, а цяла молекула, коментира физикът.