Тъмната материя и бездруго е сред най-трудно обяснимите неща във Вселената, но наскоро учени установиха, че тя вероятно е още по-странна, отколкото се е считало досега. И по-конкретно изглежда, че при нея законите на гравитацията, с които сме свикнали, не са съвсем същите.

Този извод беше направен от изследователски екип, който публикува статия по темата в списание Nature. Кратко изложение на работата на учените е направено и в New Scientist.

В рамките на изследването е проведен детайлен анализ на разпределението на тъмната материя в центровете на 28 галактики, които са от съвсем различни типове. Тъй като тази загадъчна субстанция според общоприетите схващания не участва в електромагнитни взаимодействия, учените са разчитали главно на данните за движението на звездите.

В резултат те са успели да установят, че съотношението на обикновената материя и нейната тъмна "посестрима" се явява постоянна величина. Този извод обаче противоречи на съществуващата теория за наличието на тази субстанция, тъй като според тях количеството тъмна материя би трябвало да се определя от историята на съответната галактика, нейните стълкновения с други подобни обекти и т.н.

Според учените гравитационното взаимодействие по време на сблъсъците трябва да доведе до преразпределение на материята и следователно - до промяна в нейното количество. Както посочват те, "във физиката не съществуват закони, които да могат да обяснят постоянното съотношение".