Древните бактерии са били открити на две различни места в Южна Африка, като според учените те са на възраст от порядъка на 2.52 милиарда години, което ще рече, че са се появили още преди атмосферата да се насити с кислород.

Тези бактерии по принцип не се и нуждаят от кислород, те са живели в окислена сяра. Вкаменелостите са били открити в твърд слой скала, богата на силиций. Разкопките са извършени в провинция Лимпопо. Самите бактерии са били с огромен размер и въпреки строежа си имат формата на голяма част от съвременните представители на тези микроорганизми. Учените подчертават, че тъй като са с такива размери, околната среда за тях е била повече от комфортна.

Това са най-древните изкопаеми видове бактерии, открити досега“, казва един от изследователите. „Откритието ни позволява да разберем повече за разнообразието на живите форми и екосистеми, които са съществували малко преди „Голямото окисление“ - времето на огромната еволюция на атмосферата".

„Голямото окисление“ е период в историята на планетата (наричан още „кислородна катастрофа“), започнал преди около 2.4 милиарда години и ознаменуван с рязкото повишаване на кислорода в атмосферата. Въпреки че този период е позволил появата на живота такъв, какъвто го познаваме, „кислородната катастрофа“ е записана в историята на планетата като първото известно масово измиране.
По този начин в момента учените предполагат, че откритие бактерии са жертви на кислородната катастрофа. До момента имаше доста малко потвърждения за първото голямо измиране, но откритите гигантски бактерии се превърнаха в първото доказателство на това.