Преди време се появиха новини, че Apple насочват по големи усилия в сферата на търсещите ботове. Тяхната работа е да сканират и подреждат по релевантност уебсайтовете в търсачките. По този начин най-точните резултати биват показани първи. Това всъщност може да се окаже по-голяма новина, отколкото изглежда на пръв прочит.

Този новопоявил се интерес съвпада с настояването на Комисията за конкуренция във Великобритания Apple и Google да разтрогнат мултимилионния си договор, който прави Google търсачката по подразбиране за всички iOS устройства. Така се появиха и мненията, че Apple са на път да разработят собствена търсачка.

Всичко това се случва 11 години след появата на Bing, най-големия конкурент на Google в този департамент. И независимо от тази титла продуктът на Microsoft бледнее откъм икономически постижения и пазарен дял в сравнение с вездесъщата платформа за търсене на Google. Въпреки това Apple има малко по-добри предпоставки за успех.

 

Поучителни грешки

Една от най-големите грешки на Microsoft бе, че решиха да използват същия, базиран на реклами, бизнес модел като Google. При него виждаме релевантни реклами на продукти или услуги заедно с търсенията ни. За да бъде рентабилен подобен модел, са нужни три фактора: огромен брой потребители, също толкова голям брой търговци, които искат да им продадат стоките си, и милиони уебсайти, които биват сканирани от гореспоменатите ботове. Трябва да бъдат изпълнени и трите условия, за да може търсещите да получават правилните резултати, а търговците да получават правилните клиенти.

Google се явява посредник, който изкарва пари от това, че свързва двете групи. Колкото повече се търси едно нещо, толкова по-точни стават резултатите, а това води до по-добро таргетиране на рекламите. Bing се затрудни с това да подкара този безкраен цикъл и така и не успя да достигне мащабите на Google.

Търсачката на Apple я очаква по-светло бъдеще, ако слуховете за бизнес модела, на който ще разчита, се окажат верни. Компанията се съсредоточава страшно много върху поверителността на потребителите си напоследък, като дори отказа да предостави таен достъп на ФБР до устройствата си. Точно затова той няма да бъде базиран на рекламиране, което би изисквало да бъде предоставена информация за търсенията на потребителите. Вместо това ще се съсредоточи върху продажбата на повече устройства и абонаменти на точно тези хора, търсещи повече поверителност. По този начин Apple няма да се опитва да победи Google в собствената му игра.

 

 

Успехът не се крие в падението на Google

Когато се появи, Bing разполагаше с функции, с които Google не можеше да се похвали. Те включваха така нареченото hover preview и известна специализация в търсения относно пътуване, пазаруване, местни бизнеси и здравеопазване. Откъм качество на търсенията Microsoft се хвалеше със същите, ако не и по-добри резултати. Въпреки това привидно превъзходство Bing загуби тази война.

Тук разликата е, че Apple няма нужда да надцаква Google. Всъщност нужно е резултатите да са „достатъчно добри“, за да бъдат масово възприети от потребителите на компанията. Вече сме виждали подобни резултати с Apple Maps, които дебютираха през 2012. Въпреки трудното начало, породено от недостатъчното географско покритие, приложението бе възприето от 60% от използващите iPhone във Великобритания още през първата си година. Същото се отнася и за Apple Music. Услугата се явява втората най-голяма в бранша, макар Spotify вече от 9 години да оглавява класацията.

Властването на Google няма да приключи с навлизането на Apple в играта, но атаката със сигурност ще има осезаем ефект. Имайки предвид коренно различния бизнес модел, Google едва ли ще се опита да се бори срещу него, а по-скоро ще трябва да се примири с некомфортно съжителство.

Снимки: Pixabay; Unsplash

Вижте още: Как за малко Apple не купи Tesla за нищожна цена

Тагове: