Сравнително известен факт е, че всеки от екипажите на NASA пропътува 15 километра от помещенията на астронавтите до стартовата площадка в космическия център „Кенеди“ във Флорида. Но след въвеждането на тези безспорно необичайни транспортни средства пътуването вече никога няма да бъде същото.
NASA е в разгара на подготовката на доста интересни неща за предстоящите мисии до Луната на програмата „Артемида“ - от гигантска ракета до нови луноходи и лунни скафандри. За да не остави никакви опции непроверени, космическата агенция се стреми да замени превозните средства, с които превозва астронавтите от сградата за операции и каси на Нийл Армстронг до стартовата площадка 39B в космическия център „Кенеди".
И подобно на много други проекти, които се разработват, NASA използва частен партньор, за да намери решение. В този случай агенцията избра Canoo Technologies - стартираща компания за електромобили, базирана в Арканзас. Сега те ще проектират и изградят три персонализирани микробуса или превозни средства за екипаж (CTV), както ги нарича космическата агенция, защото, когато сте NASA, всичко заслужава изискано име. Canoo трябва да подготви флота си за тестове през юни 2023 г. Първите полети на „Артемида“ с екипаж не са планирани преди 2024 г.
„За нас е чест да транспортираме екипажа на „Артемида“ до мястото на изстрелване за първото кацане на човек на Луната от повече от 50 години“, казва Тони Акуила, главен изпълнителен директор на Canoo, в съобщение за пресата. Компанията планира да пусне за продажба първите си електрически минивани по-късно тази година, като е избрала Прайър, Оклахома, за място на своята фабрика. Вановете „Артемида“ с форма на шушулка ще бъдат базирани на изцяло електрическите търговски модели на компанията.
Заедно трите микробуса, създадени за NASA, ще превозват четирима астронавти в пълно облекло, екип за поддръжка на полети и свързано оборудване до стартовата площадка. Canoo също трябва да гарантира, че превозните средства могат да поддържат дейности преди стартиране като обучение и тестове за обратно отброяване. Canoo твърдят, че техните е-модели са екологични и лесно се рециклират в края на живота им. Те също са модулни и с възможност за надграждане.
Въвеждането на CTV на Canoo означава, че това е краят на експлоатацията за остаряващия автофлот Astrovan на NASA, който датира от 1983 г. Все още няма информация дали астронавтите на „Артемида“ ще получат безплатни Corvette, какъвто беше случаят с техните колеги от „Аполо“.
Снимка: Canoo Technologies Inc.
Виж още: Разсекретиха информация за мистериозен звезден обект, взривил се над Земята през 2014 г.