По рано, през пролетта на тази година излезе информация за разработваната от специалистите на NASA новата надувна спирачна система LDSD (Low-Density Supersonic Decelerator), която ще се използва за осигуряване на меко кацане на повърхността на планетите с атмосфера за различните космически апарати. Според плановете на космическата агенция, за първи път спирачната система ще бъде използвана за кацане на повърхността на Марс чрез марсохода от ново поколение – Mars 2020. В момента от NASA стартираха тестовете на тази спирачна система, като в хода на едно от последните изпитания LDSD бе издигната почти на границата на атмосферата с космоса, след което бе пусната към повърхността на Земята.

 

Спирачната система LDSD включва в себе си надуваем забавител с торидална форма - Supersonic Inflatable Aerodynamic Decelerator (SIAD), който служи за задържане на спускането на космическите апарати при скорост от 3.8 до 2 пъти скоростта на звука. Естествено, че скоростта превишаваща тази на звука над два пъти е твърде голяма за пускането на основния парашут или за реактивната спирачна система тип Sky Crane и с тях не може да се осигури меко кацане. За още по-голямо забавяме на скоростта в системата LDSD присъства и специалният свръхзвуков парашут Supersonic Disksail Parachute, размерите на когото превишават два пъти размера на парашута, използван при спускането на марсохода Curiosity, и който се явява най-големият в света свръхзвуков парашут.

 

По време на тестовете, системата LDSD е била снабдена с няколко камери с висока резолюция, които са записали всичко, което се случва по време на издигането и спускането. Издигането е осъществено чрез въздушен балон, а ускоряването на изпитателния модул до необходимата скорост е извършено чрез реактивен двигател.
На показания по-долу клип може да се види как елементите на надуваемата система SIAD се разгръща и заема работно положение. Също така, може да се види и пускането на спирателния парашут Supersonic Disksail Parachute, който буквално след секунда, не издържайки натоварването изгубва своята форма, превръщайки се в „парцал“ с неясни очертания. Изпитанията са завършили с „цамбурване“ в Тихия океан близо до Хаваите, след което изпитателния модул е бил изваден от водолази.