Хора под влиянието на алкохол или други опиати са втората най-често срещана причина за ПТП-та след разсеяното шофиране. В около 1/3 от смъртните случаи по пътищата са замесени пияни шофьори. Тази трагична статистика е една от причините, която мотивира производителите да развиват бордовите компютри в колите, за да може един ден да достигнем етап, на който вече няма нужда водачът да прави каквото и да е, освен да въведе дестинация. Може ли това да се нарече „шофиране“ и какво ще стане със законите, които забраняват употребата на алкохол зад волана?

 

Нека започнем, като си припомним накратко установените нива на автономност при автомобилите:

Ниво 0: Повечето превозни средства по пътищата в днешно време, почти никаква помощ от страна на бордови компютър, целият контрол е в ръцете на водача.

Ниво 1: Минимална AI намеса, като круиз контрол и поддържане на лентата.

Ниво 2: Автопилот режимът на Tesla и Super Cruise на General Motors предлагат по-значителна намеса, но шофьорът трябва да е готов да се намеси във всеки един момент.

Ниво 3: Почти цялото управление е автоматично, човешката намеса е наложителна само в определени моменти.

Ниво 4: Почти пълна автономност, но най-вероятно все още ще има волан за всеки случай.

Ниво 5: Автомобилът е способен да се справя с всичко, без да е нужна външна намеса.

 

Не може да се каже, че сме дори близо до заветното пето ниво, затова, когато и да го достигнем, това ще са напълно непознати за нас води. В момента законите за употреба на алкохол по пътищата се отнасят за нива две и три, понеже при тях водачът трябва да е готов да се намеси при необходимост. Нещата ще станат малко по-сложни, когато развием автомобилите до ниво четири. Тогава ще е много трудно да се докаже, че собственикът на превозното средство е бил този, който го е управлявал в неадекватно състояние.

Все още е много рано да се спекулира как ще се изменят и прилагат законите, но има вероятност да се използва технология, налична и в момента. Колите с второ ниво на автономност имат сензори във волана, които отчитат допир. По този начин бордовият компютър разбира кога шофьорът е в готовност за поемане на контрола. Тези датчици биха могли да докажат и обратното – кога водачът не е управлявал превозното средство. Тези данни се съхраняват и би могло да се направи така, че да бъдат изкарани на показ, ако служител на реда поиска да ги види.

Честно казано, нямам представа как ще се процедира при колите от пето ниво. За тях е достатъчно да има едно табло, на което е заредено Google Maps (или друго приложение) и само се посочва желаната дестинация. Автомобилът свършва останалото – няма волан, няма педали, няма скоростен лост. Шофьорското място се превръща просто в позиция, трудно различима от останалите. На този етап „водачът“ да пие, ще е като в момента да се наеме лимузина и да се организира алкохолен запой на задните седалки – нещо напълно законно, понеже превозното средство си има трезвен шофьор.

Може би все пак ще има регулации, но те със сигурност няма да са толкова строги. Ако има един голям победител в цялото уравнение, то това са компаниите, произвеждащи алкохол. Сигурен съм, че те отдавна са осъзнали каква възможност е това за тях и най-вероятно чакат с нетърпение деня, в който ще видим самоуправляващи се коли по пътищата.

Снимки: Pixabay

Вижте още: 5-те нива на автоматизация на автомобилите