Бъдещето на Hyperloop е напълно неизвестно, но със сигурност идеята на Елън Муск породи голям интерес. От Wired припомнят, че и преди е имало интересни идеи за масов обществен транспорт, които не са били особено успешни.
Някои от идеите са били толкова далечни от реалността, че смело могат да бъдат определени като научната фантастика. Имало е и такива, които са били възможни, но средствата за създаването им са били... е, невъзможни.
SkyTran
SkyTran е система, при която двуместни капсули висят от окачена маглев (магнитна левитация) релса. Този проект попада в сферата на личен бърз транспорт (Personal Rapid Transit – PRT). Повечето системи от този тип са скъпи, утопични и малко по-ефективни в превозването на хора... от автомобилите. Построяване и управление на един километър от тях е по-скъпо, отколкото другите типове обществен транспорт.
Е, SkyTran трябвало да бъде нещо съвсем различно – автоматично и енергоспестяващо. Въпреки опитите да бъде осъществен този проект, които се простирали в цели три десетилетия, на бял свят се появил само груб прототип. Идеята не е напълно забравена, а дори има шанс да видим SkyTran в следващите години над улиците в Тел Авив, но дотогава – попада в графата неосъществен.
Boeing 2707
Идеята, че свръхзвуковият транспорт е бъдещето, а разработваният в Европа Concorde може да прати американската авиационна индустрия в задни позиции, принудили президента Кенеди да стартира инициатива за Национален свръхзвуков транспорт. Това станало в средата на 1963 г.
Boeing се заели с разработката на 2707 – модерен свръхзвуков самолет - с 277 места и по-голям размер от Concorde. Бюджетни съкращения и притеснения за околната среда довели до прекратяването на проекта през 1971 г. Разработени са два прототипа, но никога не били завършени.
Пневматичен подземен превоз, разработен от Beach
През 1870 г. се разработвала подземна транспортна система с дължина 90 метра, която да минава под Бродуей в Ню Йорк. Неин създател бил Alfred Ely Beach, а предназначението й – доставяне на пратки. Beach имал други планове. Той тайно строил станции и вагони, които да превозват хора. Вагоните трябвало да се задвижват чрез вакуумна система.
Демонстрационна система работела три годни, но политическата опозиция и икономическият спад обрекли проекта. Собствениците на сгради, разположени на Бродуей, не желаели подобна система. Те се опасявали, че тя ще повреди основите на постройките. Станцията изгоряла през 1989 г.
Пътнически дирижабли
Преди Първата световна война дирижаблите често осъществявали пътнически полети. По време на войната били използвани за военни цели, но през 30-те години на 20 в. се завърнали към пътническите полети. След ужасяващия инцидент с Хинденбург този тип пътнически транспорт прекратява своето съществуване.
Хинденбург се взривява през 1937 г. На борда има 97 пътници и екипаж – 62 души успяват да се спасят. След този инцидент е забранено пълненето на дирижабли с водород, а заместването му с хелий става икономически неоправдано.
Schweeb
През 2009 г. се споменава името Schweeb – еднорелсова транспортна система, захранвана чрез въртене на педали. Шумът около Schweeb е достатъчно голям, за да привлече вниманието на Google. Проблемът е, че системата ограничава всички, които нямат отлична физическа подготовка. Нищо чудно, че не достига до реализация.
Кои са останалите пет? Вижте на следващата страница.
Велосипедна релса на Hotchkiss
Подобно на Schweeb, велосипедната релса на Hotchkiss използва педално задвижване – еднорелсов велосипед. Между 1892 и 1909 г. имало няколко действащи модела – във Великобритания и САЩ. Подобна линия била използвана за придвижването на работници към фабрика в Smithville. Защо този транспорт се е провалил? Малка недомислица – ако две превозващи средства се срещнат някъде по пътя, тъй като релсата е била една, някое от тях трябвало да върти педалите наобратно, за да се върне до началото й. Е, не чак толкова „малка” недомислица.
Автобус над трафика
През 2010 г. имало идеята за автобус, задвижван от слънчеви панели и който се придвижва над трафика. Да, идеята за автобус, който се движи над задръстванията, е чудесна, но ако минава над камиони, то тогава няма ли да има проблем с мостовете и уличното осветление? А ако сте в автомобил и искате да направите завой в този момент? Ясно е защо идеята се е провалила.
Railplane
Изобретателят George Bennie имал идея за влакове, задвижвани от витла и превозващи пътници на издигнати линии, разположени над обикновените влакове. От там и името – Railplane (самолет на релси). Създаден е прототип в средата на 30-те години на 20 в., който бил тестван на линия с дължина 120 м. Инвеститорите сметнали, че идеята е пресилена, и отказали спонсорство. Това довело до банкрут на изобретателя.
Scramjet
Да се движиш 5.1 пъти по-бързо от звука звучи доста добре. На теория също изглеждало възможно за Scramjet – самолет, който поддържа изключително висока скорост чрез специален „дишащ двигател” (постояннотоков въздушнореактивен двигател). Военните успяха да проведат успешни опити през това лято.
Този тип самолети могат да се движат само със свръхзвукова скорост, което означава, че трябва да бъдат изведени в атмосферата от друг самолет. Тягата, топлината и маневреността будят притеснения относно приложението на този тип самолети в обществения транспорт. Ако бъдат пуснати в масово производство, този тип самолети ще бъдат по-скоро безпилотни и ще се използват за засичане на вражески ракети.
Vactrain
Магнитна левитация в обезвъздушен тунел. Без въздушно съпротивление vactrain може да достига много висока скорост с много малко гориво и да счупи звуковата бариера, но без да предизвика шокови вълни.
Проектът трябвало да свърже Ню Йорк и Пекин – придвижването щяло да отнеме по-малко от два часа. Това не се осъществило, но vactrain трябвало да свързва основните градове в Швейцаря. И тази идея била изоставена през 2009 г.
Десет идеи за обществен транспорт, които по една или друга причина не са успели да се осъществят. Следва ред на Hyperloop – дали след няколко години няма да го видим в този списък?