Миналата седмица BlackBerry най-накрая се отказа от производството на потребителски хардуер, превръщайки се в корпоративно-ориентирана компания, разчитаща най-вече на софтуерни решения. Канадският мобилен гигант обаче невинаги е бил в толкова лошо състояниe. Нещо повече, години наред RIM е почти монополист при смартфоните в Северна Америка и има сериозен пазарен дял в Европа и дори Азия. Съдбата на компанията на Майк Лазаридис и Джим Балзили е много близка до тази на Nokia и включва елементи на национална гордост, твърде дълбоко спокойствие и огромна щипка лош мениджмънт.

 

Смартфонът е устройство за имейл

В края на 90-те RIM, както се наричаше BlackBerry доскоро, анонсира първия си продукт – двупосочен пейджър за имейли. Устройството е иновативно за времето си, но истинският успех на компанията идва с първите й смартфони, които днес бихме определили по-скоро като комуникатори. Устройствата имат големи и удобни QWERTY клавиатури, превърнали се в еталон за удобно мобилно писане и дали името на BlackBerry телефоните. Именно фактът, че дизайнът им наподобява семки на къпина, дава хитрата идея.

През първата половина на новото десетилетие RIM е истински лидер при смартфоните в САЩ и Канада, но има повече от сериозни пазарни дялове и в големите европейски страни. Създателите на RIM Джим Балзили и Марк Лазаридис дефинират понятието смартфон за тогавашната епоха – това е устройство за имейл, ориентирано ексклузивно към бизнесмени. BlackBerry устройствата са скучни и безинтересни за тийнейджърите и като цяло за всички, които не работят в корпоративния сектор. За бизнес хората обаче те са единствен избор, изключвайки скромния пазар на PDA устройства с Windows Mobile и Symbian, който така и не се популяризира особено отвъд океана.

Основното предимство на BlackBerry се оказва връзката с услугите на компанията. BBM все още е една от най-стабилните IM платформи, а BlackBerry Email е избор на редица мултимилионни и милиардни бизнеси заради високото си ниво на сигурност. В рамките на корпоративния сектор продуктите и услугите на RIM винаги са били отличен избор. За съжаление на Лазаридис и Балзили след 2007 г. понятието "смартфон" рязко променя значението си.

Статията продължава на следващата страница.

Смартфоните могат да бъдат готини

Apple и Google доказват, че смартфоните не са просто скучни устройства с клавиатури за бизнесмени. Както всички знаем, те пренасят мултимедия, браузинг, игри и приложения в джоба ви – нещо, с което BlackBerry не може да се похвали. Също като Nokia канадската компания подминава анонса на iPhone и шеметния ръст на Android, смятайки, че става въпрос за временни тенденции или за пазар, който не се застъпва с нейния.

По време на вече митична вътрешна среща на мениджъри и служители, част от екипа на RIM заявява, че Apple лъже за възможностите на iPhone. Участниците в нея се събират, за да дискутират представения ден по-рано смартфон на Apple и обявяват, че той е невъзможен. Комбинацията от толкова голям сензорен дисплей и всички възможности, които Стив Джобс анонсира, не би могла да работи автономно с толкова малка батерия. Веднага след пускането в продажба на iPhone обаче канадците осъзнават, че почти целият корпус на устройството е запълнен с батерия.

Именно тези пренебрежителни настроения са началото на края на RIM, Nokia и други компании с крайно късогледа политика. Канадците смятат, че бизнес съсловието, което използва техните устройства от години, никога няма да се откаже от тях, а Apple и Google няма да успеят да внедрят ентърпрайз функционалност на нивото на BlackBerry. Разбира се, ситуацията е напълно противоположна. iOS и Android могат всичко, което може и BlackBerry, но обратното далеч не е така. За съжаление на Лазаридис и Балзили създаването на цялостна екосистема от софтуер и услуги и разработката на плавен и интуитивен интерфейс се оказват по-трудни задачи от осигуряването на поддръжка за корпоративен имейл.

Пазарният дял на BlackBerry смартфоните се стапя по-бавно, отколкото би било логично, тъй като редица бизнес потребители използват устройствата, предоставени им от компанията, в която работят. Постепенно дори корпоративният сегмент, който се променя най-бавно, осъзнава, че може да избере по-добри и по-изгодни решения за вътрешната си комуникация.

 

Торстен Хайнс – още от същото

Работата по BlackBerry Storm, първия смартфон със сензорен дисплей на RIM, започва едва след анонса на първия iPhone. Това не може да бъде потвърдено със сигурност, но Storm се появява на пазара едва през 2008 г., което прави твърдението доста логично.

Макар и твърде късно, ръководството на BlackBerry осъзнава, че старата битка е загубена и компанията трябва да се конкурира с новите играчи, идващи от IT сегмента. Правилата вече се налагат от Apple и Google. Постепенно старите кучета Джим Балзили и Майк Лазаридис, иноватори на своето време, осъзнават, че нямат нужната умения и визия, за да измъкнат бизнеса си от сигурния път към дъното. Новият главен изпълнителен директор на RIM Торстен Хайнс има сходен манталитет с тях.

Започвайки работа в най-критичния момент за BlackBerry, тогава, когато компанията все още може да промени хода си на развитие, Хайнс не взема достатъчно радикални решения. Ребрандирането към името, с което RIM и без това е известна от година, е миниатюрен ход в правилната посока, а BlackBerry 10 и първите устройства с новата платформа определено са по-добри конкуренти на iOS, Android и Windows Phone. Въпреки това те са далече от нивото, до което са достигнали Apple, Google и Microsoft, най-вече защото нямат поддръжка от разработчици от трети страни.

Не бива да забравяме, че BlackBerry 10 се забави обидно много, а таблетът PlayBook бе откровен провал, който накара RIM да се откаже от навлизането в нов пазар като цяло. В същото време дори закоравелите фенове на канадските смартфони преминаха към някоя от актуалните екосистеми, стопявайки пазарния дял на BlackBerry до едноцифрена стойност.

BlackBerry ще продължи да се развива като корпоративно-ориентиран бизнес, но това не отговаря на повечето въпроси пред Торстен Хайнс и неговия екип. Масовите смартфон платформи отдавна са достатъчно добри за употреба в бизнес среда, а с навлизането на голям набор от IM платформи канадците вече нямат уникално предложение. В най-оптимистичния случай бъдещето на BlackBerry е тъмно. В реалистичния, то е просто кратко.

Още от HiComment