Според нова информация, публикувана от The Globe and Mail, управлението на BlackBerry, която преди носеше името Research In Motion (RIM), носи голяма вина за случващото се. Можем да добавим и ненавременните и правилни решения. Компанията е страдала от сблъсъци по високите етажи, които са навредили на възможността й да се бори на пазара на мобилни технологии, което, от своя страна, е довело до напускането на потребителския пазар. BlackBerry, която ще съкрати около 40% от своя персонал и ще бъде продадена на инвестиционна фирма, обяви загуби от 965 млн. долара за последната година. Най-голямата причина за тези финансови резултати е BlackBerry Z10 – 934 млн. са загубите от непродадени бройки.

 

Z10 е телефонът, който изостави пословичната клавиатура и трябваше да бъде най-доброто оръжие, чрез което компанията да се бори с тъчскрийн смартфоните, продавани от Apple и Samsung. Телефонът, който представи новата операционна система – BlackBerry 10, имал и противник – един от създаделите на компанията – Майк Лазаридис. По време на среща на борда, състояла се миналата година, бил обсъждан нов, изцяло тъчскрий телефон, представен от изпълнителния директор Торстен Хейнс. Той смятал, че това е нужното оръжие, чрез което компанията щяла да се справи с проблемите си и да се превърне в конкурент на Apple и Samsung. Лазаридис бил изключително притеснен, тъй като новата насока, по която щяла да поеме компанията, означавала изоставане на първоначалната идея зад BlackBerry. Идея, която направила компанията изключително популярна.

 

„Разбирам го“, заявил Лазарадис, когато показал едно от емблематичните устройства с клавиатура, „Ясно се разграничава“. След това посочил към телефона с тъчскрийн - „Това...не го разбирам“.

 

Лазарадис предупредил борда, че изоставянето на продукт, който се представял добре сред бизнесклиентите, за да се атакува наводнения от тъчскрийни пазар, е голяма грешка. Някои от членовете се съгласили с него. BlackBerry, който беше предпочитан производител сред корпоративните клиенти, беше наранен от невъзможността си да противопостави легендарната си операционна система на iOS и Android.

 

Противоречията по време на срещата на борда не били единствените. Няколко месеца по-рано, Хейнс и Лазардис влезли в спор с Джим Балсили, който заемал длъжността на изпълнителен директор до януари 2012г. Балсили успявал да прокара идеята си за лицензиране на BBM (BlackBerry Messenger) услугата сред конкурентите. BBM трябвало да достигне до милиони потребители, които не използвали телефони на канадската компания, генерирайки сериозен доход. Всичко звучало добре, но не и за новия изпълнителен директор (Хейнс), който бил твърда опозиция. Той предотвратил този план, но не без помощта на Лазаридис. В резултат на това, Балсили напуснал борда и прекратил всички връзки с компанията, според The Globe and Mail. „Напуснах борда на RIM през март 2012, тъй като беше взето решение за прекратяване на пренасяне на BBM услугата на различни платформи“, коментира Балсили.

 

Но проблемите във високите постове, били подплатени и с ненавременни намеси.

И преди коментирахме различните етапи, в които се намират BlackBerry и Apple, но тяхната съдба е силно свързана – все пак Apple са тези, които промениха света на мобилните телефони. Това стана факт с излизането на първия iPhone. Майк Лазаридис си припомня, че видял първия iPhone в началото на 2007 година. Той разглобил един телефон. Изглеждало му, че Apple са успели да поберат цял Mac в тялото на мобилен апарат.

 

Лазаридис и Балсили постоянно критикували телефона на Apple и по-точно неговите недостатъци – кратък живот на батерията, ниско ниво на сигурност и липсата на имейл клиент. За много хора думите им изглеждали като перчене. „Това е маркетинг“, заявява Лазаридис. „Поставяш силните си страни срещу слабите им места.“

 

BlackBerry се залавят със създаване на апарат, който да неутрализира iPhone – BlackBerry Storm. Лошото е, че моделът е създаден твърде бързо – на пазара излиза апарат, който не бил „напълно готов“. Използването на тъчскрийна било странно, използването му вървял бавно,а често се появявали и различни бъгове. Балсили определил продукта като „голям успех“, но продажбите не се доближили до тези на iPhone, а много бройки били връщани поради дефекти.

 

В последващите месеци пазарът на мобилни телефони претърпява промяна – потребителите започнали да насочват своето внимание към смартфоните. За да останеш на върха, ти трябват нови оръжия. RIM закупуват Torch Mobile, която е създателят на Iris Browser за мобилни телефони. Прехвърлянето на браузъра на Torch към операционната система на BlackBerry се оказал доста сложен и дълъг процес. Потребителите започнали да обръщат и все по-голямо внимание не само на хардуера, но и на приложенията. RIM имали проблеми и в тази сфера. Компанията се опитвала да задоволи частните, но и корпоративните клиенти – нещо, което граничело с невъзможно. Частните клиенти искали камера, игри, музикални приложения, но корпоративните клиенти били на друго мнение. Те не желаели фирмените телефони да бъдат използвани по подобен начин.

 

От друга страна, приложенията за BlackBerry изглеждали много по-грозни и нефункционални, тъй като били базирани на много по-стара основа. Приложенията на новите операционни системи били много по-приятни за окото, интуитивни и бързи. Проблемите се множали, а решенията не били правилни или достатъчно бързи. Това може да е причинено и една особеност в управлението на компанията – рядко се срещат фирми, управлявани от двама изпълнителни директори – Лазаридис, съсредоточен върху технологичния и продуктовия аспект, а Балсили – върху финансовите операции.

 

Но да се върнем към BlackBerry 10. Шест години след първия iPhone се появява спорният, изцяло тъчскрийн флагман на компанията. Z10 получава позитивни рецензии. Маркетинговата компания не се представя на нужното ниво. Излъчена е реклама по време на Super Bowl (най-скъпото рекламно време), но тя не успява да опише новостите на продукта, не се създава търсения шум. Компанията започва да губи и позиции сред бизнесклиентите си, тъй като прехвърлянето на старите приложения към новата ОС отнема твърде много време. Много потребители се отказват.

 

С подобни проблеми и ненавременни действия, компанията поема рязко надолу. Резултатът е налице. Лесно е да се говори от дистанцията на времето, но именно за това някои компании успяват, а други не – чрез правилни решения и усещане на бъдещите тенденции...или тяхното създаване.

 


Реклмата, излъчена по време на Super Bowl:

 

Тагове: