Ако има производители на мобилни телефони, които да се намират на коренно различни етапи, това са безспорно Apple и BlackBerry.

 

В края на миналата седмица, когато феновете на iPhone се редяха на дълги опашки пред магазините на Apple, BlackBerry обяви, че съкращава 4 500 работни места. Компанията, която съвсем наскоро представи най-новия си флгман Z30, е продала 5.9 млн. смартфона за последните три месеца. Apple се отчете с над 9 млн. само за един уикенд.

 

Разликата между двете компании се усеща още повече след информацията, че BlackBerry ще бъдe изкупена от Fairfax Financial Holdings за 4.7 млрд. долара. Акционерите ще получат по 9 долара за акция, което е малко повече от пазарната им цена - 8.23 долара за акция. От другата страна – акциите на Apple скочиха с 5%, което направи пазарната цена на компанията почти 446 млрд. долара.

 

Изкупуването означава и края на участието на компанията на потребителския пазар. BlackBerry беше сред елита на мобилните телефони и се намираше в положение, подобно на това, в което е Apple в момента. Неотдавна никой не би предположил, че ще се стигне до този завършек.

 

Проблемът на BlackBerry е, че не успя да превъзмогне собствената си операционна система, която драстично изоставаше от iOS и Andorid по предпочитание сред потребителите. За последните пет години акциите на компанията се сринаха с 94%. BlackBerry успя да пусне смартфон с операционна система, която да бъде по-приятна за потребителите. Проблемът е, че този телефон дойде твърде късно. Да, BlackBerry Z10 представи новата версия на операционната система, която въведе смартфоните на компанията в изцяло тъч среда. Вместо спасение, Z10 се превърна в проблем. Телефонът не се представи добре на пазара, а дори и в момента много бройки залежават в складове и магазини.

 

В бизнеса с мобилни технологии, гигантите могат да паднат бързо и болезнено. Потвърждение е BlackBerry, според Ян Доусън от анализаторкста фирма Ovum. Apple обяви, че iPhone 5S и 5C са поставили рекорд по продажби на компанията. За това е спомогнал и китайският пазар.

 

Винаги е неприятно, когато виждаме големи производители, които само до преди няколко години бяха лидери в мобилните технологии, да достигат до такива ситуации. Лоши решения, късогледство за развитието на технологиите...може би лъжовна стабилност? Стабилност породена от пресилено чувство за превъзходство? Причините вече не са важни – важно е какво ще се случи от този момент. Повече производители означават по-голямо конкуренция, а и по-голям избор за потребителите.

 

От проблемите на BlackBerry може да се възползва Windows Phone. Съмняваме се, че някой от Microsoft би си го признал, но е вероятно да са доста радостни. Според анализатор от Gartner „Windows Phone e в добра позиция, от която да се възползва от слабостта на BlackBerry”. Двете компании имаха своеобразна битка за трето място в класацията за операционни системи - ожесточена битка за всеки милиметър (или процент от пазарния дял при мобилните операционни системи).Пазарният дял на Windows Phone се е увеличил до 3.7% през второто тримесечие (спрямо 3.1% от миналата година).За сравнение – BlackBerry е имала пазарен дял от 4.9% преди една година, а са се смъкнали до 2.9%. Данните са на IDC

 

Ян Доусън споделя, че е много вероятно ползвателите на BlackBerry да се насочат към Windows Phone – привлечени от MS Office и Peoples: „Независимо дали ще се стопи до нишова фирма или ще изчезне напълно като производител на телефони, потребителите на BlackBerry ще се насочат към друга алтернатива“.

 

Проблемите на BlackBerry не гарантират успех за Windows Phone, а възможност. Ако Microsoft не успее да задържи процентите, пазарът може да остане контролиран от двама играчи – Andorid, които в момента имат дял от 79.3% и iOS – 13.2%. Това ще означава, че ще виждаме много потребители с iPhone и Galaxy. А това не е добре за пазара и клиентите. Трябва да стискаме палци на Windows Phone.

Тагове: