Още преди държавите да започнат да се надпреварват по отношение намаляването на въглеродните емисии, Китай заложи на стимулите за насърчаване на продажбите на електрически превозни средства. И скоро тази тактика може да я превърне в най-големия пазар на електрически превозни средства.  
Успехът на Пекин е поразителен, твърди проучване на Bloomberg. Миналата година електрическите превозни средства са съставлявали една четвърт от всички продадени леки автомобили в Китай, което е много повече от всеки седми в САЩ и всеки осми в Европа. И темпото се ускорява. HSBC очаква до 2030 г. делът на електромобилите във втората по големина икономика в света да достигне 90%. 
Включително хибридните електромобили, продажбите на екологично чисти автомобили в Китай ще достигнат 5.67 милиона през 2022 г., което е повече от половината от всички доставки в световен мащаб. На страната ще се паднат около 60% от 14.1 млн. продажби на нови пътнически електромобили в света през тази година, прогнозира BloombergNEF. 


Производството също процъфтява - китайските марки произвеждат около половината от всички продадени електромобили в световен мащаб, твърдят анализатори на HSBC.   
Достатъчната инфраструктура очевидно помага за приемането на електромобилите. Китай, който разполага с най-голямата мрежа за зареждане в света, е добавил 649 000 обществени зарядни устройства само през 2022 г., което е повече от 70% от всички инсталации, направени в световен мащаб през тази година. 
Окуражени от постигнатия напредък, производителите на електромобили заливат Китай с нови модели, а тази година се разрази ценова война, тъй като компаниите се опитват да изпреварят конкурентите си. Анализаторите очакват, че се очертава известна консолидация на индустрията в Китай. 
Пътят не е бил лесен: в продължение на едно десетилетие се осъществяваше програма за субсидиране, възстановяваше на купувачите на електрически превозни средства до 60 000 юана (8375 USD). Въпреки че националните субсидии приключиха през 2022 г., местните правителства на места като Шанхай продължават да предоставят отстъпки в размер до 10 000 юана. 
До 2025 г. е отменена и стандартната данъчна такса от 10% за покупки на екологично чисти автомобили под 300 000 юана, а за 2026 и 2027 г. тя ще се върне на ниво от 5%. Данъчните облекчения, въведени от 2014 г., се оценяват на 835 млрд. юана до края на 2027 г. В САЩ Законът за намаляване на инфлацията, който беше приет миналата година, включва 270 млрд. долара данъчни облекчения за закупуване на електромобили и екологично чисто производство и близо 12 млрд. долара заеми за проекти за чиста енергия. 
Директната държавна подкрепа за производителите на електромобили също е помогнала на много от тях да започнат работа. Макар че се появиха прекалено много компании, като през 2019 г. пазарът се препълни с над 500 марки електрически превозни средства, усилията насърчиха успехи като BYD Co. Базираната в Шънджън компания се превърна в най-продаваната марка в Китай, слагайки край на десетилетното господство на Volkswagen AG. 
Широкодостъпните, субсидирани от държавата станции за зареждане намаляват разходите на водачите и облекчават притесненията им за пробега. Стандартите за зареждане са уеднаквени благодарение на споразуменията с производителите, така че всички се съобразяват с едни и същи стандарти. В края на май Китай разполагаше с 6.36 милиона зарядни устройства за електромобили - повече от където и да било другаде на планетата. Значителна част от тях са част от държавната мрежа - четвъртият по големина доставчик след частни компании като Wanbang New Energy Investment Group Co. и TGood New Energy Co. 
Не е за пренебрегване фактът, че закупуването и притежаването на автомобили с бензинови двигатели започва да се характеризира с някои ограничения. Градовете се борят със задръстванията, като ограничават броя на автомобилите по пътищата с мерки като лотарии за нови регистрационни номера в Пекин и система за търгове в Шанхай. През първите пет месеца на миналата година на търговете в Шанхай регистрационните табели се продаваха средно за 92 780 юана. Междувременно водачите на електромобили могат лесно да получат зелен регистрационен номер, с който да демонстрират своите екологични качества.  
Като допълнение на това през 2017 г. Китай въведе система за двойно кредитиране на автомобилната индустрия, която дава точки за производството на екологично чисти автомобили и санкции за тези с висок разход на гориво. Автомобилите на производители с отрицателни резултати могат да бъдат изтеглени от пазара.  
Съобразявайки се с всички тези фактори, някои местни правителства решиха да преобразуват парковете си за обществен транспорт и таксита в 100% електрически и насърчиха местните агенции да закупуват електрически или plug-in хибриди.

Снимки: Unsplash

Виж още: Ето как Китай ще стъпи на Луната до 2030