Този уикенд се проведе Фестивалът на скоростта в Гудууд и електрическият SuperVan на Ford успя да изпревари всички останали автомобили, независимо дали са бензинови или електрически, при катеренето до върха на хълма.

Фестивалът на скоростта в Гудууд е ежегодно събитие на територията на Гудууд Хаус, историческо имение в Западен Съсекс, Англия. Събитието започва през 1993 г. и се превръща в един от най-големите фестивали на моторните спортове в света.

Много компании участват в Гудууд, за да дебютират с нови модели, а ентусиасти или състезателни отбори показват редки или персонализирани автомобили или се състезават с уникални автомобили.

Една от централните характеристики на събитието е състезанието по изкачване на хълм в Гудууд - кратко еднопосочно състезание по малък хълм на територията на парка. Трасето е дълго само 1.89 км, като изкачването е с дължина 92.7 м. Това не е особено натоварващо събитие - просто забавен начин да се покажат някои класически или уникални състезателни автомобили.

Тази година в Гудууд дебютираха няколко електрически автомобила, включително MG Cyber GTS, Hispano Suiza и новото Porsche Concept BST.

Много от тези автомобили участват в състезанието по изкачване на хълм, макар че някои от тях го правят само като демонстрация - те не се опитват да постигнат най-добро време, а просто да се покажат пред публиката. Други превозни средства обаче се включиха в надпреварата, опитвайки се да постигнат най-добро време до върха на хълма.

В продължение на 20 години рекордът се държи от автомобил V10 F1 от 1998 г., пилотиран от Ник Хайдфелд. Този рекорд е счупен през 2019 г. от Ромен Дюма, управляващ електрическия състезателен автомобил ID.R на VW, а след това през 2022 г. настоящият рекорд от 39.08 секунди е поставен от Макс Чилтън във "фен-автомобила" на Макмърти Шпирлинг - електрически автомобил, който използва гигантски вентилатор под автомобила, за да създаде отрицателно налягане за допълнителна притискаща сила, която помага за ускорението и завиването.

Тази година никой не се стремеше към рекорд, но голямото състезание беше между два автомобила: Project Midnight на Subaru, който е силно модифициран WRX с плосък четирицилиндров двигател с ДВГ с мощност 670 к.с., пилотиран от Скот Спийд; и SuperVan на Ford, който на хартия е E-Transit, но е преустроен като състезателен автомобил с мощност 1400 к.с. и е пилотиран от бившия рекордьор Ромен Дюма.

В квалификациите двата автомобила се движеха с еднакъв брой точки, като SuperVan изпревари Subaru с една десета от секундата - 45.0 срещу 45.1. Но в неделната надпревара се стигна до решаващ момент и когато резултатите бяха обявени в неделя, SuperVan разби WRX с време от 43.98 секунди срещу 46.07 секунди на Subaru.

Снимка: Unsplash

Виж още: Първата е-кола на Sony и Honda излиза на пътя през 2026