Отказът от автомобили с двигатели с вътрешно горене се сблъсква с ново препятствие: шофьорите не искат да купуват употребявани електромобили, което подкопава и пазара на нови такива.

На пазара на употребявани автомобили, който възлиза на 1.2 трилиона долара, цените на автомобилите с батерии падат по-бързо, отколкото на техните братовчеди с двигатели с вътрешно горене. Купувачите ги избягват поради липсата на субсидии, желанието да изчакат по-добра технология и продължаващите недостатъци на инфраструктурата за зареждане. Ожесточената ценова война, предизвикана от Tesla Inc. и конкурентните китайски модели, допълнително понижава стойностите на новите и употребяваните автомобили, заплашвайки приходите на конкуренти като Volkswagen AG и Stellantis NV.

Тъй като повечето нови автомобили в Европа се продават на лизинг, автомобилните производители и дилърите, които финансират тези сделки, се опитват да възстановят загубите от рязкото намаляване на оценките, като повишават разходите по заемите. Това се отразява на търсенето на някои европейски пазари, които бяха в авангарда на отказа от задвижване с изкопаеми горива. Някои от най-големите купувачи на нови автомобили, включително фирмите за отдаване под наем, намаляват броя на електрическите превозни средства, тъй като губят пари от препродажби, а Sixt SE се отказа от моделите Tesla в своя автопарк.

"Когато един автомобил губи 1% от стойността си, аз получавам 1% по-малко печалба", каза Кристиан Далхайм, който ръководи звеното за финансови услуги на VW. Според него проблемите с употребяваните електромобили имат потенциала да унищожат милиарди евро приходи за по-широката индустрия.

Очаква се проблемите да се задълбочат през следващата година, когато много от 1.2 млн. електромобила, продадени в Европа през 2021 г., ще прекратят тригодишните си лизингови договори и ще навлязат на пазара на употребявани автомобили. Начинът, по който компаниите ще се справят с този проблем, ще бъде от ключово значение за техните финансови резултати, доверието на потребителите и в крайна сметка за декарбонизацията - включително за плана на Европейския съюз за постепенно прекратяване на продажбите на нови автомобили, работещи с гориво, до 2035 г.

"Няма търсене на употребявани автомобили за електрически превозни средства", казва Мат Харисън, главен оперативен директор на Toyota Motor Corp. в Европа. "Това наистина вреди на историята на разходите за притежание."

Компаниите могат да насочат задвижваните от батерии автомобили към предложения за мобилност и стартиращи компании за споделено пътуване, но търсенето от страна на тези предприятия е ограничено. Нежеланите автомобили с вътрешно горене често се озовават в Африка, където лошото им състояние предизвиква проблеми със замърсяването. Този пазар до голяма степен е затворен за електромобили, тъй като не разполага с жизнеспособна инфраструктура за тяхното зареждане.

Китай предлага поучителна история. Изгодните субсидии превърнаха страната в гигант в областта на електрическите превозни средства, но също така създадоха заразени с плевели гробища от изоставени автомобили с акумулаторни батерии. Подобни гробища в Европа или САЩ могат да засилят призивите на консервативните политици за намаляване на помощта за индустрията, тъй като през 2024 г. предстоят ключови избори в САЩ и Европа.

Предупредителните знаци около електрическите превозни средства се появиха в началото на тази година, когато Tesla започна агресивно да намалява цените в опит да подкрепи продажбите. Това предизвика ценова война, която бе последвана от други производители, като намали рентабилността на някои от тях и увеличи и без това големите загуби на други.

Цените на употребяваните електромобили се сринаха с около една трета през годината до октомври в сравнение със спад от едва 5% на общия пазар на употребявани автомобили, според данни за продажбите от iSeeCars.com - уебсайт, който класира автомобили и дилъри. Според групата употребяваните електрически автомобили се продават по-дълго от бензиновите модели дори след значително намаляване на цените.

В Германия, най-големия автомобилен пазар в Европа, повечето нови автомобили се продават първо като служебни или като автомобили от автопарка, а след това отново навлизат на частния пазар на употребявани автомобили от една до три години по-късно. Но тъй като поръчките дори на нови електромобили се забавят, все повече употребявани модели престояват по партидите повече от 90 дни, което означава, че са се превърнали в "рискови запаси", според изследователя на пазара Deutsche Automobil Treuhand.

Снимка: Unsplash

Виж още: Полша направи Minecraft сървър за учениците у дома