автор: Слави Славчев
Безспорен факт е, че сте срещали хиляди Volkswagen Golf по пътищата. Това означава поне две неща: първо - това е модел, който се радва на отлични продажби (всъщност е неизменен лидер в класа си вече много години), и второ - няма как да сте равнодушни към него, независимо дали го харесвате или напротив.
Сами разбирате, че нямаше как да подходя безразлично към теста на последното, седмо поколение на Голф, макар че винаги е за предпочитане да оцените нещо с чисто съзнание и без предварителни предразсъдъци. Както знаем, тежка е царската корона, затова и най-новият Голф нямаше как да се размине с очакванията за високо качество на материалите и изпълнението, за важни и полезни технически нововъведения. Той трябваше едновременно да вдигне летвата на комфорта в този клас и да свали разхода до убедителни нива, които да му дадат конкурентен коз в надпреварата за икономия на гориво и важно оръжие в ръцете на маркетолозите.
Еволюция до съвършенство
Когато на пазара се появява седмото поколение на даден модел, е съвсем естествено да очакваме впечатляващо качество, усъвършенствани инженерни решения и нова доза емоция във външния вид и интериора. На пръв поглед Golf VII е точно това - най-добрата версия на доказаната рецепта за универсален компактен автомобил. Достатъчен е и един поглед обаче, за да оцените колко по-завладяващ, динамичен и благороден е станал външния вид на модела. Едва ли някой вече може да упрекне Golf, че изглежда скучно. Линиите са семпли, но много стилни. И предницата, и задницата излъчват повече агресия, но премерена и ненатрапчива, придават характер на автомобила, и го тласкат нагоре от бездната на скучния и шаблонен дизайн. Тестовият автомобил беше оборудван с красиви 18-инчови джанти, които и за мое собствено учудване не изглеждаха грандомански, а доста му отиваха.
Интериорът е променен в по-малка степен, но това далеч не е недостатък. Материалите са много приятни, сглобката внушава качество, а ориентирането в кокпита не е никаква загадка за хората, които вече са се качвали в кола от марката. Освен ако не сте свикнали с премиум класа, тук нищо няма да ви липсва, а управлението на всички системи на Golf VII ще ви се стори удобно и приятно.
Разбира се, запазено е и най-важното качество на всеки Голф - безропотната пригодност за всякакви ежедневни задачи. Така той не само ще ви служи вярно на път за работа, но ще ви предложи достатъчно удобства, когато трябва да транспортирате цялото семейство или седмичните покупки от супермаркета. Мястото в интериора е наистина убедително и може да накара много хора да се замислят дали изобщо се нуждаят от по-голям автомобил.
Голяма крачка напред
Не съм сигурен дали разликата между някои от предишните поколения на Golf е била толкова сериозна в чисто техническо отношение. Седмото поколение отива наистина много напред в бъдещето. Досега не бяхме свикнали да виждаме в този клас екстри като динамични фарове, адаптивен темпомат, масажиращи седалки, големи тъч дисплеи за навигация и настройка на самия автомобил. В новият Golf се предлага почти всичко, което можете да си пожелаете и бъдете сигурни, че той ще открадне клиенти от по-горния сегмент.
Очевидно е, че вече и този клас ще ни глези с множество асистенти, които да опростят управлението на автомобила и да ни позволят да се концентрираме върху случващото се на пътя. Golf VII сам ще вклюва фаровете, чистачките и ще ви предупреждава ако неволно напуснете пътната летна. Може дори да паркира сам и да следи автоматично дистанцията до автомобила отпред.
Това, което наистина ме впечатли и което препоръчвам на всеки бъдещ притежател на модела, е инфотеймънт системата. На пръв поглед ще решите, че това не е нещо, което не сте виждали - радио, навигация и т.н. Впечатляваща е пълната интеграция със системите на автомобила. Така не само виждате какво се случва около колата при паркиране, но и получавате доста богата информация за параметрите на движение - разход на гориво, пробег, средна скорост, дори температура на маслото, като можете да ги проследите за конкретното пътуване или за по-дълъг период. Информацията е дублирана на дисплея в таблото, между двата големи циферблата, така че няма риск да се разсейвате.
Черешката на тортата е възможността да контролирате как работи колата, как реагира на вашите команди. Ако сте късметлия и автомобилът ви разполага с адаптивно окачване, можете да зададете няколко режима, включително комфортен и спортен. Но това не е всичко - контролирате не само окачването, но и това по какъв начин реагират воланът и педалът на газта - по-директно или по-плавно. Това ще позволи на всеки да намери уникалния си стил на шофиране, както и да постигне добра икономия на гориво при по-спокойно каране.
Удоволствие на пътя
Golf VII наистина заслужава суперлативи за отлично настроеното окачване, което даже в комбинация с нископрофилни 18-инчови гуми не смущава пътниците дори при лоша настилка, като същевременно осигурява непоколебима стабилност и усещане за спокойствие при всякакви скорости.
Няма как да не сте се „насладили" на уникалната настилка на автомагистрала „Хемус" (доколкото я има) и по-точно в участъка - София - Ботевград. Не знам как още никой голям автомобилен производител не се е сетил да ползва за тестове този универсален тестов полигон. Голфът се справи повече от убедително с неравностите, като субективното усещане за комфорт категорично надминава постиженията на предните поколения автомобили от по-високия среден клас. Дори в режим „Спорт" возенето не е неприятно или натоварващо за пътниците.
Не трябва да забравяме и положените усилия за постигане на минимален разход на гориво, които ще ви носят усмивки на бензиностанциите. При доста динамично каране в отчечката София - Правец и безгрижно натискане на газта, разходът се колебаеше около 6.0 литра, което е съвсем прилично за автомобил с този размер и тегло, и двулитров турбо дизел със 150 к.с. В града за пестене ще ви помага системата Start/Stop, но времето за тест не ми стигна, за да цитирам достоверни данни за градския разход.
За постигане на рекламирания разход от под 4/100 ще трябва да включите Еко режим на работа на двигателя и наистина да галите газта по много плавни извънградски пътища. Скоростната кутия с два съединителя е вече доказан агрегат - тя не само върши работата си отлично, но и прави това напълно незабележимо и не ангажира вниманието на водача.
Голф си остава първенец и по цена
Дотук всичко звучи супер. Golf VII далеч не може да бъде наречен поредния дериват на познатата визия и рецепта на Volkswagen за автомобил от компактния клас - той е много повече. Множеството нововъведения и динамичния вид няма как да не се харесат на болшинството от клиентите. Това, което можем да определим като основен минус, е цената - тя е доста респектираща и то във време, в което повечето производители се опитват да ни изкушат с цени, немислими само допреди 3-4 години.