Норвегия изпреварва всички в продажбите на електромобили, като делът на бензиновите двигатели в новия автомобилен пазар изчезва все повече и повече всеки месец - по-бързо, отколкото почти всеки би могъл да предвиди. Това доведе Норвегия до най-ранната цел за постепенното прекратяване на продажбите на нови бензинови превозни средства в света - 2025 г.

Но автомобилите с ДВГ може дори да не издържат толкова дълго. Според анализ, отпечатан в Motor - списанието на Норвежката автомобилна федерация, тенденцията на спад в продажбите на леки автомобили е толкова последователна и стръмна, че последната продажба на нови бензинови автомобили в Норвегия може да се случи само след седем месеца, през април 2022 г.

Норвежкият съвет за движение по пътищата отчита месечни данни за продажбите на всички автомобили, продадени в страната, така че имаме точни отчети колко нови автомобили от всеки избор на задвижване се продават. В най-новото копие на доклада колите без никакъв вид електрификация съставляват по-малко от 10% от продажбите на нови автомобили в сравнение с около 21% през предходната година.

Ако тенденцията, налична през последните няколко години, продължава, линията на тренда ще достигне нула през април 2022 г. Това е много по-рано от целта на Осло за 2025 г. (което, за да стане ясно, все още не е законово изискване, по-скоро е договорена по-мека цел).

Тези статистически данни отчитат конвенционалните хибриди като „електрифицирани“ - донякъде странно наименование, тъй като те все още получават 100% от енергията си от бензин - но всички топ превозни средства могат да работят поне частично на електричество. Така или иначе конвенционалните хибриди съставляват по-малко от 10% от продажбите на нови автомобили.

Както Motor признава в статията си, последната бензинова кола вероятно няма да бъде продадена през април 2022 г. Не всеки сегмент от автомобилни класове все още има добър избор на е-превозни средства и винаги има някои изключения.

Но има ясна тенденция, че извън тези няколко изключения или нишови превозни средства вероятно няма да има много продажби на неелектрифицирани превозни средства на масовия пазар. Норвегия може дори да позволи ограничен брой продажби на ДВГ автомобили да продължат и след 2025 г., като се очаква броят им да е достатъчно малък, така че законодателната забрана наистина няма да има значение.

От началото на тази година 14 от топ 15 автомобила в Норвегия са изцяло електрически, като RAV4 Prime е на второ място като единствения плъгин хибрид в топ 15. 16-о място отива при хибрида Toyota Corolla и трябва да погледнем чак до 38-о място, за да намерим първата кола без електрически мотор в нея, дизеловия VW Tiguan.

Голяма част от заслугата за предимството на Норвегия може да се дължи на силни данъчни стимули за електрически превозни средства. Газовите превозни средства са обект на значителен данък, а електрическите са освободени от този данък. В резултат на това можете да получите много по-добър електромобил на всяка цена в сравнение с конкурентните на цената бензинови автомобили.

Но това освобождаване от данъци остава същото дълго време, а продажбите на електрически автомобили просто продължават да растат. Всъщност през последните години електромобилите дори са загубили някои от своите предимства, като например безплатно паркиране и освобождаване от такси за пътни такси.

Това, което стимулира увеличаването на продажбите на електромобили, е по-голямото разнообразие в наличните превозни средства и просто обща културна тенденция към електромобили. Тъй като става ясно, че автомобилите с ДВГ са на път да излязат от мода, никой не иска да разполага с превозно средство, което няма да може да зарежда след 10 години. В крайна сметка някои норвежки бензиностанции вече заменят помпите със зарядни.

Снимка: Pikrepo

Виж още: Няколко мрачни аспекта на изкуствения интелект, които вещаят опасности за човечеството