SKYACTIV-Drive

Да направиш революционен двигател далеч не е достатъчно. Усещанията на клиентите от автомобила в много голяма степен се определят от възможностите на трансмисията и нейното оптимално адаптиране към останалите възли на автомобила.

И тук Mazda са подходили с по­хвално самочувствие. Дори големи фирми като BMW и VW Group предпочитат да използват транс­мисии на трети фирми, докато Mazda решават, че ще се справят сами. Разбира се, всичко това е в името на съвършенството, защото компанията иска най-добрите качества на всички актуални разработки, но в един продукт.

SKYACTIV-Drive е новата транс­мисия на японската фирма, коя­то съчетава силните страни на всичко познато до момента – плавното потегляне на конвенционалните автомати с конвертор на въртящия момент и бързото превключване на моделите с двоен съединител. За любителите на техническите подробности е редно да спомена как се случва това: преобразувателят на въртящия момент е с намален размер и се грижи за плавното тръгване от място (например в досадно задръстване), но само до скорост 8 км/ч, след това работата поема многодисков съединител, който допринася за бързата смяна на шестте предавки. И за да не ви звучи твърде просто и лесно, трябва да добавя, че за всичко това се грижи доста сложна комбинация от механика и електроника, като при всяка отделна трансмисия тези компоненти са напаснати индивидуално и калибрирани един към друг.

Това означава само хубави неща – оптимизиране на теглото, рекордно малки загуби на енергия, икономия на гориво от 4 до 7% и, разбира се, плавна работа, което в света на трансмисиите означава, че просто не забелязвате, че тя е там и работи. Не би трябвало да се съмнявате и в здравината на този агрегат, защото дизеловата версия на SKYACTIV-Drive може да поеме въртящ момент до 460 Nm.

Новият автомат притежава всички плюсове на съвременните разработки – плавна работа при ниска скорост, съчетана с бързо превключване без тласъци.


SKYACTIV-MT

Едва ли сте предполагали, че една ръчна скоростна кутия може да се усъвършенства повече, тъй като такива се използват достатъчно отдавна в автомобилната индустрия. Явно може и аз поне бих изпитал огромно удоволствие да боравя с новата механична 6-степенна кутия на японците. Там целта е била да се създаде по-компактен и лек агрегат. Ако трябва да сме точни – по-къс с 20% и по-лек с 3 кг.

В механичната трансмисия валът за заден ход вече липсва, вторичният вал е по-къс.

Намаленото триене винаги е плюс, а по-късите ходове на лоста осигуряват по-лесно превключване и респективно по-голямо удоволствие при шофиране. И макар валът за заден ход напълно да липсва (функцията е споделена с валовете за предните предавки), не се притеснявайте – паркирането на заден ход е лесно и приятно.


SKYACTIV-Body

Инженерите на Mazda решават проблема с якостта на конструкцията при удар не с търсене на всякакви извънземни материа­ли и технологии, а с доста по-логичен подход. В конструкцията на самото купе са изградени своеобразни якостни пръстени, който си помагат и разпределят енергията. При удар тя се предава по три пътя – през пода, през тавана и през страничните греди във вратите. Използвани са по-изправени форми на носещата подова рамка, а това за съжаление създава някои трудности при производството. Решението е в неговото усъвършенстване – използва се лазерно заваряване и дори структурни лепила. Отделно увеличаването на дела на високоякостните стомани от 40% на 60% дава общо намаляване на теглото от порядъка на 200 кг, кое­то е впечатляващо число!


Концепцията за защита при удар изцяло е преосмислена.

 

SKYACTIV-Chassis

Новото окачване на Mazda на практика е наново разработено. За целта и сами можете да се досетите – по-добра управляемост и стабилност. Новото предно окачване дава усещане за по-голяма динамика при движение, а монтираното с 43 мм по-високо задно окачване пък се грижи за по-добрия комфорт на пътниците. Кормилното управление е с по-малко предавателно число, което дава усещане за по-бърза и директна реакция в завои. И, разбира се, новата ходова част е по-лека с 14%.


Промените в обновеното окачване целят по-директно и стабилно поведение на пътя, без от това да страда комфортът.

 

Сила и хармония в Mazda CX-5


Компактният SUV CX-5 е първият автомобил със SKYACTIV технология и за нас беше огромно удоволствие да го изпитаме в околностите на Правец и Етрополския Балкан в различни тестови конфигурации – с 6-скоростна автоматична и ръчна трансмисия, съответно с бензинов и дизелов двигател.


За кого е този автомобил

Отговорът на въпроса е и тайната на успеха на този автомобил още „на зелено”.  С него можете да се изкефите на пъргава и мощна кола, да подарите на момчето в себе си тръпката от спортното шофиране, да си организиране романтичен офроуд пикник с новото гадже и да бъдете улегналият мъж, заминаващ на дълга почивка с цялото семейство и багаж, за който не сте и подозирали, че притежавате. И всичко това не с гараж с три различни коли. Само с CX-5, който освен всичко описано е и изключително икономичен. Ключова дума за този автомобил би била „баланс”. Не компромиси, а баланс. Ако четете изолирано спецификациите, може да ви се стори, че е с малко конски сили за класа си. Ако обаче отчетете колко олекотени са двигателят, шасито и скоростната кутия, нещата изглеждат по друг начин. А ако седнете зад волана, вече няма какво да говорим – сами ще усетите силата и възможностите на новата CX-5.

Мощност не й липсва, колата е бърза и пъргава дори по планински възходящи пътища. Изключително сигурна е в завоите, няма никакво накланяне или поднасяне, което чак те подвежда да влизаш в тях с доста висока скорост. Изкарахме я и офроуд и тя се справи отлично върху влажната от дъжда трева, както и с доста дълбоките изровени участъци. Прави впечатление голямата й маневреност, може да направи обратен завой почти на място, нещо особено ценно в планинския терен и не по-малко в градски условия.

Спортното шофиране е истинско удоволствие. Возенето е точно толкова твърдо, че да носи едновременно спортно и комфортно усещане. Колкото до скоростта, наистина е жалко, че в България няма отсечки, в които да имаш право да натиснеш педала докрай. Изкушението е неустоимо, още повече, че ако не гледаш километража, няма и да усетиш колко си вдигнал. Но пък  с този автомобил със сигурност ще пътувате и в чужбина.


Между бензина и дизела, автоматика и ръчното управление

Любопитно е, че точно този модел е пречупил дори японците в посока на дизела. Продажбите на CX-5 автоматик с дизелов двигател бележат рекорди за този клас в Япония. Аз лично съм непоправим фен на ръчното управление, но трябва да призная, че автоматикът на CX-5 има всички шансове да промени мнението ми. Превключването на скоростите става без никакво „замисляне” или забавяне. Няма никакъв проблем да ускори веднага при изпреварване. Бързо забравяш, че ти липсва лостът, и от автоматика остава само удобството без недостатъците.  

Пробвах бензинов и дизелов автоматик, като дизелът се държи една идея по-плавно, което идва от по-високата чувствителност на педала в бензиновия вариант. И в двата случая с хубавото се свиква бързо. Моделите автоматик дават възможност и за ръчно управление, само с лоста, но едва ли ще прибегнете до това, освен ако не искате да внесете още едно разнообразие в удоволствието от шофирането. 

Mazda CX-5 със SKYACTIV технология направи пазарен фурор в цял свят още преди официалната си премиера.


За красотата и детайлите

Това е японска кола. Той носи японския дух, силата, покрита с хармония, и японското внимание към всеки детайл. Има нещо силно покоряващо в това да я гледаш как приближава или те отминава на магистралата. Стилна и същевременно закачлива, красива и излъчваща мощ, но някак скромна, некрещящо изискана. Като автомобил на човек, който сам е изградил живота си до ниво, на което може да си го позволи и знае, че би могъл да го направи отново. CX-5 определено създава усещането за партньор и помощник на своя шофьор. Осигурява впечатляваща видимост чрез страничните огледала, освен това е снабден с камера, коя­то „вижда” мъртвата точка.

CX-5 е модел от ново поколение, в който се преосмислят основни теоретични предпоставки за конструирането на автомобила.

Автомобилът сигнализира за опасни ситуа­ции от приближаващи в съседната лента превозни средства при изпреварване и дори спира сам от скорост до 30 км/ч при рязко спиране на автомобила пред вас. Седалките са удобни и ергономични, с регулиране във всички посоки, а воланът позволява голям толеранс както на височина, така и в положението близо до предното стъкло или до шофьора. Обемът на купето е дори по-голям, отколкото предполага като цяло компактният вид на този SUV. Задните седалки се прибират по начин, който ще ви улесни много при пренасянето на обемен багаж. Малките японски хитринки, които правят „големия” автомобил…


И с искрени благодарности на Стар Моторс

Стар Моторс, официалният дистрибутор на Mazda за България, представи новата CX-5 в Правец в рамките на двата Дни на японското изкуство и технологични иновации. Освен на дългоочаквания тест драйв успяхме да се насладим на японски бой с мечове, рисувани на живо миниатюри и първото за България светлинно шоу от типа light mapping, което оживи Mazda CX-5 на фона на нощното небе.