Микропластмасата е широко обсъждан проблем, който най-често свързваме с употребата на стоки и опаковки за еднократна употреба. Но се оказва, че автомобилните гуми допринасят за увеличаването на мащаба на проблема. Според неотдавнашен доклад на Pew Charitable Trust приблизително 78% от микропластмасите, открити в океана, произхождат от синтетичен каучук за гуми, което го прави масивен фактор за замърсяването на океаните с пластмаса. 
През последните няколко години учените идентифицираха химикал, наречен 6PPD-q, който е изключително токсичен за редица видове риби, както се посочва в неотдавнашна публикация по темата в изданието Environment 360 на Йейлския университет. 
Обезпокоително е, че производителите на гуми все още използват 6PPD, прекурсор на този химикал, за производството на гуми за леки и товарни автомобили. Все още точният мащаб на проблема не е известен, но като се има предвид огромното количество микропластмаса в океана, това със сигурност не вещае нищо добро. 


Да не говорим за стотиците други потенциално канцерогенни химикали и съединения, използвани от производителите на гуми, които в крайна сметка попадат в нашите океани. 
Юридическата организация с нестопанска цел Earthjustice заплаши да съди производителите на гуми за нарушаване на Закона за застрашените видове чрез използването на химикала. Американските индиански племена също призоваха Агенцията за опазване на околната среда на САЩ да забрани употребата му, като посочиха опустошителното му въздействие върху местните видове сьомга. 
Мащабът на проблема вероятно е зашеметяващ. Всяка година в световен мащаб се произвеждат около два милиарда гуми, като се очаква този брой да продължи да нараства значително. 
Според неотдавнашен анализ на британската фирма Emissions Analytics при движение четирите гуми на автомобила отделят по един трилион ултрафини частици с размер под 100 нанометра на километър пробег. Това ги прави достатъчно малки, за да попаднат в белите дробове и кръвния поток. 
Други проучвания стигат до заключението, че в някои случаи тези частици могат дори да надхвърлят емисиите, отделяни от изпускателната тръба на даден автомобил. 
Накратко едва сега започваме да разбираме катастрофалните последици за околната среда и нашето здраве от 6PPD-q.  
"В тези гуми има химически коктейл, който никой не разбира и който се пази в строга тайна от производителите на гуми", казва Ник Молден, главен изпълнителен директор на Emissions Analytics, пред Yale E360. "Трудно ни е да се сетим за друг потребителски продукт, който да е толкова разпространен в света и да се използва от почти всички, за който да се знае толкова малко какво се съдържа в него." 

Снимки: Unsplash

Виж още: Цените на Tesla продължават да падат, Model 3 & Y вече са на най-ниските цени досега