Най-добрата операционна система за геймърите. Това твърдят Microsoft за предстоящия Windows 11. Хм… Защо ли имам усещането, че вече съм чувал нещо подобно? А, да – същото твърдяха и за печално известната Vista. Забавното е, че наследникът ѝ – Windows 7, много повече заслужаваше тази титла и за много геймъри я носи и до днес – въпреки че Microsoft официално спряха да я поддържат още през 2015.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Ето как да се сдобиете с Windows 11 


Истината е, че по един или друг начин Windows 11 съвсем скоро ще се появи на практическо всяко РС на планетата. Макар версия 10 да продължи да съществува и да се поддържа поне до 2025 г., преходът към новата ОС ще започне още от тази есен и ще ни припомни една стара дилема, която, честно казано, бяхме позабравили през последните няколко години – да ъпгрейдна ли към нов Windows или не?
С особена сила този въпрос важи именно за геймърите, на които Microsoft обещават най-много и значими подобрения.

 

Windows за игри


Една от най-добрите новини за всички почитатели на видеоигрите безспорно е, че под иначе драматично различната си повърхност Windows 11 е ни повече ни по-малко добрият стар Windows 10. Макар че все още се намира на етап бета, новата версия всъщност осигурява практически идеална обратна съвместимост с всичко, предназначено за 10 – програми и драйвери.

При това няма особено значение дали правите ъпгрейд на вече съществуваща Windows 10 инсталация или „чист“ Windows 11. Това, разбира се, навежда на мисълта, че Microsoft спокойно можеха да се придържат към първоначалния си план и просто да пуснат „версия 11“ като голям ъпдейт за 10, но явно думата на пиар отдела на компанията е натежала в посока да се вдигне малко повече от обичайния шум около поредното ново издание.

Всъщност всичко това е по-скоро добра новина. Повечето Windows потребители и особено активно играещите едва ли биха били очаровани от една „нова“ ОС, която обаче носи със себе си тонове бъгове, странни проблеми със съвместимостта и капризи по отношение на наличните драйвери и инсталирани приложения.

Реално от гледна точка на производителност картината е същата както и под Windows 10. Очаквайте почти идентични резултати с изключение на някои по-стари заглавия, които явно все още имат известни затруднения с пренаписания алгоритъм за разпределение на задачите под Windows 11. Той явно е по-добре оптимизиран от версията под Windows 10 и утилизира многоядрените ресурси на модерните графични и централни процесори, т.е. разпределя по-равномерно натоварването върху тях. Това обаче явно не се харесва особено на по-стари заглавия, като Counter-Strike: Global Offensive например, които все още използват енджини, оптимизирани за една, максимум две нишки. Но тъй като на що-годе прилична геймърска машина CS:GO така или иначе обикновено върви с 200+ кадъра в секунда плюс минус някой и друг кадър в повече или по-малко, едва ли е разлика, която ще усетите под Windows 11.

Освен това тук все още говорим за бета-версията на новата ОС – тя вероятно тепърва ще преминава през допълнителни оптимизации и фина настройка през времето до финалния рилийз някъде през октомври.

 

За геймърите с любов

Основните две неща, с които Microsoft се канят да изкушат феновете на видеоигрите в Windows 11, са две интересни иновации, които (вече не е тайна за никого) всъщност идват от новата им Xbox Series S/X платформа.

Става дума за технологиите Auto HDR и DirectStorage.
Първата от тях вече е налична в бетата на Windows 11 и честно казано, работи впечатляващо добре. Де факто зад Auto HDR се крие интелигентна технология, която добавя динамични HDR ефекти дори в приложения (игри), които по принцип не поддържат такива.

Благодарение на Auto HDR най после собствениците на съвместими дисплеи ще могат спокойно да оставят HDR режима на Windows включен постоянно, а не както досега да го активират само когато консумират HDR съдържание или играят HDR игри.

По принцип HDR ефектите са свързани с подобряване качеството на картината посредством разширяване динамичния диапазон на изображението – от най-светлите до най-тъмните му елементи (сенки). Това подобрява значително реализма на игралното преживяване, тъй като на екрана виждате картина, много по-близка до това, което бихте видели с очите си, ако се намирахте на място във виртуалния свят (по принцип човешкото зрение има изключително висок динамичен диапазон и е способно да различава детайли както в най-ярко осветените, така и в най-тъмните части от една сцена).

В по-голяма част от наличното в момента мултимедийно съдържание – филми, сериали, игри, HDR ефектите се имплементират ръчно от специални арт екипи, които оценяват съответните сцени и задават съответните параметри, които след това се разчитат от HDR съвместимия панел, на който се визуализират.
Auto HDR технологията, включена в Windows 11, автоматизира този процес и на практика превръща всяка игра в HDR игра. Тази функция безспорно вдъхва нов живот на култови класически заглавия като например The Elder Scrolls V: Skyrim или The Witcher III: Wild Hunt, които изглеждат впечатляващо с активиран Auto HDR под Windows 11.

Засега, разбира се, за един типичен РС геймър това е по-скоро нишова екстра, тъй като сравнително малко потребители разполагат с HDR съвместими дисплеи. Но за малцината собственици на качествени панели от висок клас с добри QLED или OLED матрици Auto HDR е страхотна опция, която определено оправдава прехода към Windows 11.

Що се отнася до DirectStorage, това е по-мистериозната от двете технологии, тъй като за момента все още липсват игрални заглавия – не само на РС, но и на конзоли, които да се възползват в пълнота от възможностите, които тя ще предоставя.

Замисълът на DirectStoragе е следният – това е функция, която ще позволи видеокартата ви да се обръща директно към потенциално най-бързото nVME дисково устройство в системата ви и да чете информация директно от него.

Тази технология в момента е ключов компонент от архитектурата и на двете платформи от нова генерация – PlayStation 5 на Sony и Xbox Series S/X на Microsoft – разбира се, с известна вариация в начина, по който са реализирани.

Като цяло те са базирани на концепция, подобна на тази, която AMD предложиха преди няколко години в професионалните си графични ускорители Radeon Pro SSG. На практика те представляват мощен видео адаптер с вградена върху него nVME кеш памет, която графичният процесор може да използва като огромен и много бърз буфер. Това позволява на видеокартата да борави с много по-комплексни и тежки операции – например сцени с внушителен брой полигони или видео с ултрависока (8К) резолюция.

Идеята зад DirectStorage и аналога ѝ в PlayStation 5 е горе-долу същата – разбира се, в малко по-мейнстрим и достъпен формат. И двете конзоли от следващо поколение са изградени около идеята за супер бързи, вградени nVME дискове, поддържащи скорости за четенe от порядъка на 2 до 5 GB/s.

И тъй като в основата си и Xbox Series S/Х и PlayStation 5 не се различават много в архитектурно отношение от стандартно РС, идеята на Microsoft е с DirectStorage да предложи същата (или подобна) функционалност и на РС геймърите.

За съжаление както вече споменахме, в момента все още не са налични видеоигрални заглавия, които да предложат съвместимост с новата технология и да се възползват максимално от възможностите ѝ. Но такива ще се появят съвсем скоро – може би дори още през следващата година. А ако съдим от впечатляващи технологични дема като например Lumen in the Land of Nanite (раздвижено с новата генерация Unreal 5 енджин), DirectStorage ще позволи на разработчиците да създават значително по-комплексни и динамични виртуални светове с гигантски мащаби, които обаче ще се зареждат в реално време, и то във фонов режим, т.е. невидимо за играещия играта. На практика това най-малкото означава изпращане на досадните loading екрани в миналото. А какво повече? Зависи само от въображението и креативността на студиата за разработка.

 

На полувремето

Разбира се, всичко това звучи чудесно, но в интерес на истината трябва да споменем, че макар първоначално да бяха обявени като ексклузивни функции само за Windows 11, Auto HDR и DirectStorage в крайна сметка ще се появят и в Windows 10. Разбира се, това ще стане на по-късен етап, така че ако сте нетърпеливи да изпробвате поне тази от тях, която вече е налична (Auto HDR), за момента версия 11 е единственият ви вариант.

В общи линии за потребителите, които използват компютъра си най-вече и основно за игри, преминаването към Windows 11 особено на този все още сравнително ранен етап не е точно императив. Добрата новина е, че ако все пак решите да го направите, вероятността да си навлечете излишни главоболия с подобен ъпгрейд е минимална, тъй като версия 11 очевидно стъпва на стабилната и солидна основа на Windows 10.

В случай че не бързате, обаче няма нужда вие да търсите Windows 11 – както в онази популярна поговорка рано или късно той сам ще дойде при вас под формата на безплатен ъпгрейд на Windows 10.

Но ако сте любопитни и нямате търпение това да се случи, можете да инсталирате без особени грижи версия 11 още днес. Новият Windows изглежда много приятно, модерно и се държи поне толкова добре и стабилно, колкото предшественика си, така че не рискувате почти нищо.