Самоуправляващите се автомобили не се очакват преди 2020 г, но ново проучване предвижда, че в момента, в който станат факт, бързо ще се превърнат в нещо често срещано.

 

През 2035 г. почти 54 млн. автономни превозни средства ще могат да бъдат видени по улиците, а годишните продажби ще достигнат до 12 млн. автомобила. Информацията идва от IHS Automotive. След 2050 г., по данни на проучването, почти всички автомобили ще бъдат самоуправляващи се. Като една от основните причини за това бързо навлизане, се посочва сигурността. „Инцидентите ще бъдат почти изцяло елиминирани”, коментира Egil Juliussen, съавтор на проучването. Според него колите, управлявани от хора, ще продължават да предизвикват катастрофи, но с нарастването на броя на самоуправляващите се автомобили, тези инциденти ще отбелязват постоянен спад. Този тип коли ще повлияят положително и на натоварения трафик и замърсяването на околната среда.

 

Проучването на IHS очаква, че през 2025 ще се продадат около 230 000 самоуправляващи се коли, а през 2035 – 11.8 млн. бройки ще достигнат до крайните потребители. Седем милиона ще позволяват и управление от човек, и автономно управление, а 4.8 млн. ще бъдат напълно автоматични. Северна Америка ще има най-голям дял от новия тип автомобили – 29%. Китай и Западна Европа ще са отговорни съответно за 24% и 20%.

 

 

Най-голямата пречка пред разпространението на напълно автоматизираните автомобили ще бъде, разбира се, цената. Подобни възможности ще бъдат инсталирани първоначално само в автомобилите от висок клас, а след това ще бъдат поставяни и в по-бюджетните модели. В момента можем да видим някои от базовите елементи, които поставят началото на пълната автоматизация, в луксозните модели на Acure, Mercedes-Benz, Infinity, Lincoln, Audi и BMW. Те са оборудвани с радарно базиран круиз-контрол и функция за спазване на лентите. Според проучването първите луксозните модели, които предлагат самоуправляваща се функция, ще бъдат оскъпени с около 7000-10 000 долара. През 2030 г. тази сума ще падне до около 1000 долара.

 

Цената и технологията не са единствените елементи, върху които трябва да се работи – много е важно тези автомобили да бъдат добре защитени и от харкерски атаки (Хакерите имат нова цел: нашите домове и автомобили). „Можем да бъдем сигурни, че електрониката на тези автомобили ще бъде подложена на злонамерени атаки. Всеки автомобилен производител трябва да обърне сериозно внимание на електронната сигурност – нещо, което е било пренебрегвано в миналото”. За да видим подобни автомобили на пътищата, ще трябва да се направят и допълните изменения в закона.

Вижте умният автомобил на Ford.