Всяка година по време на ежегодното моторшоу в Лос Анджелис се демонстрират проекти от традиционния дизайнерски конкурс между автомобилните производители. Темата на състезанието през тази година беше разработването на младежкото транспортно средство на 2030 година – Youthmobile 2030. Участвалите дизайнерски студиа на шест автопроизводители показаха не само визия, но и няколко технически решения, които малко или много отварят вратата на бъдещето в автомобилната индустрия.
Проектите на Audi, GM, Honda, Mazda, Nissan и Toyota, макар и само на хартия, носят силен технологичен заряд, който реално може да бъде внедрен в транспортните средства през следващите няколко десетилетия. Журито на дизайнерския конкурс се състои от имена като Том Матано, директор по промишлен дизайн в Художествената академия на Сан Франциско, Имре Молнър, председател на Детройтския колеж по креативен дизайн, Стюърт Рид, шеф на отделение то за транспортен дизайн в Художествения колеж на Пасадена, и Джейсън Хил, дизайнер на електромобила Aptera.
AUDI Еspira
Компанията Audi – и по-точно Дизайнерският център на Volkswagen/Audi в Калифорния – реши отново да провокира публиката, предлагайки две концепции за автомобили, които бележат усещането за такива в следващите 20 години. В проектите участват ръководителите на студиото Йенс Манске, Хендрик Фелтман, Жае Мин и дизайнерите Ювал Апълбум, Бенджамин Месмер и Нейтън Бабрър.
Първият проект eSpira отбелязва навлизането на най-новите разработки в транспортните средства от бъдещето. Най-интересното в тях ще бъде управлението. Създателите предвиждат то да не става по традиционен начин с волан или джойстик, а именно чрез движение на тялото на водача. Датчици, разположени в креслото и салона, улавят и най-малките движения и жестове, като софтуер разчита желанията за посока, скорост на движение и дори може да създава такава атмосфера в купето, отговаряща на настроението на пътуващите. Audi eSpira освен технологии на бъдещето носи и щрихи от довоенното минало на марката, като в силуета на колата може да се открият елементи от състезателните модели на Auto Union.
AUDI eOra
Това е още един спортен автомобил на бъдещето. Управлението е аналогично – със силата на човешката мисъл. За разлика от eSpira и отчитайки спортната насоченост на модела, технически той е конструиран за далеч по-енергично шофиране. Освен че „спорткарът” мигновено се адаптира към движенията на водача, за по-голяма устойчивост при големи скорости кабината на колата се накланя в посока на завоите, измествайки центъра на тежестта.
Идеята за подобно „мотоциклетно” усещане не е нова, но според създателите на проекта през 2030 година тази динамична кабина ще бъде често срещано решение при спортните модели.
TOYOTA Link
Toyota и тяхното дизайнерско студио Calty Design Research представиха проекта Toyota LINK. Според създателите Кевин Хънтър, Ъруин Луй и Милан Евремович бъдещите автомобили ще могат да се обединяват благодарение на създадена единна модулна конструкция. LINK е проект за персонално транспортно средство, което може да се свърже с друго подобно, така че да се създаде двуместен автомобил.
Обединяването на няколко такива клетки като Toyota LINK генерира общо транспортно средство за цялата компания. В колелата на концепта има имплантиран електрокондуктивен блок, преобразуващ силата на триене на колелата в електроенергия, зареждаща акумулаторите на колата.
NISSAN Grid
Подобна модулна концепция предлагат и от Nissan. Тяхното студио Nissan Design America предвижда бъдещите магистрали да бъдат изградени от единна обща електрическа мрежа GRID, по която ще се придвижват такива транспортни модули като V2G (Vehicle-to-Grid).
Те могат да бъдат както самостоятелни коли, така и да образуват верига от свързани едно за друго возила.
---
Текст: Красимир Владимиров
Материалът е от 104 брой на сп. HiComm за януари 2010 г.