Не знам как по-дебело да подчертая, но не съм платформен шовинист. Противно на разпространеното мнение не мразя конзолите, напротив аз самият разполагам с PlayStation 3 и често съм имал повод да се наслаждавам на някои наистина невероятни заглавия, предназначени за нея.

Понякога обаче наистина ги намразвам тия геймпад-управлявани недоразумения. Особено когато пресечна точка на „вечният спор” „РС срещу конзоли” става едно от най-фундаменталните, дори бих казал основополагащи РС заглавия.

Когато се появи през 2008 г. Crysis на младото немско студио Crytek бързо се превърна в крайъгълен камък на съвременната компютърна графика. Истински еталон за 3D визия и ярко доказателство за фантастичният напредък на РС игралната технология – едно от първите заглавия дръзко прекрачили един от последните предели на гейм еволюцията – фотореализма.

Факт – Crysis търпеше редица забележки (най-вече по отношение на немаловажни измерения като геймплей и игрално съдържание), но това в никакъв случай не принизяваше пионерската й роля на революционна игра, превърнала я в един от еталоните за РС графика дори и днес.

Излишно е да казвам, че всички ние със затаен дъх очаквахме от Crysis 2 ако не да стъпи в наистина гаргантюанските стъпки на предшественика си то поне да се опита да подобри редица от собствените му рекорди, добавяйки към формулата включваща до момента основно брилянтна, изпреварила времето си фотореалистична визия и увлекателен геймплей, добре разказана история и запомнящи се персонажи.

Иначе казано – очаквахме (ни повече ни по-малко ) идеалната игра.

Какво получихме преди броени дни обаче?

Ето няколко първоначални впечатления.

Първо приятели за моя огромна изненада и горчиво разочарование, Crysis 2 НЕ ПРЕДЛАГА (четете ми по устните) нативна DirectX 11 поддръжка. Да правилно сте прочели – играта разчита все така на добрият, стар DX10 и ако като мен сте очаквали следващата гигантска стъпка напред, е ще трябва да почакате. Колко точно е въпрос на който само Crytek могат да ви отговорят, тъй като се предполага, че въпросната поддръжка ще бъде добавена с последващ пач.

Предвид на факта, че той ще засяга само и единствено РС версията на играта (понеже конзолните платформи не разполагат с нужният хардуер, за да се възползват от новите DX11 ефекти) нищо чудно в един момент да научим, че появата на въпросния пач (или тоталното му сваляне от менюто) зависи от продажбите на играта.

После – в момента в който стартирате Crysis 2 няма начин да ви убегне един немаловажен факт – в менюто с графичните настройки ще видите само опция за смяна на резолюцията и избор ниво на детайл – от ниско до екстремно. В случай че искате по-подробен контрол върху визуалните опции – съболезнования – ще трябва да сте наясно що е то системен, конфигурационен файл и как се редактира той. Слава богу, че РС играчите винаги са били изобретателни – годините на тиха война точно срещу подобни вбесяващо изкуствени, налагани насилствено от определени разработчици „конзолни” ограничения ги научиха на това. За това буквално броени дни след официалната поява на играта се появи мини-програма, която (слава богу!) автоматизира този процес и позволява значително по-фино и детайлно задаване на различните графични настройки.

Друг е въпроса, че самото наличие на подобна програма показва най-общо, че енджинът на играта ПОЗВОЛЯВА подобен фин тунинг, а наложените лимити всъщност са решение на Crytek.

Излишно е да уточнявам, че това напоследък не е рядка практика, дори се превръща в нещо като (порочен) стандарт особено що се отнася до екшън заглавията от първо лице. Припомням, че в излезлият не отдавна Bulletstorm,  Epic бяха стигнали до там, че дори бяха криптирали конфигурационните файлове с графичните и други настройки на играта, за да ограничат достъпа на РС играчите до тях.

И това от едно студио, което дължи в огромна степен популярността си не само на РС гейминга, но и на РС модинг общността като цяло!

Но да се върнем на Crysis 2. Не знам как да прозвучи по-малко грубо, но първата част не я биваше особено много като игра. Иначе казано – скучна, стерилна и на моменти дори досадна. Жалко оправдание за FPS (лично мнение!)
Огромната й популярност се дължеше основно на едно нещо – факта, че Crysis беше и все още е един от най-широко разпространените инструменти за графични тестове (а често и за тестове за обща производителност на една компютърна система).

Именно „тежката” природа на Cry-енджина до голяма степен подхранваше пред годините пламъка на Crysis манията и поддържаше жив дебата „за или против една или друга РС конфигурация”.

В духа на тези разсъждения лично аз очаквах да видя подобрени възможности за тестинг нативно вградени в самият енджин на Crysis 2, улеснени опции за генериране на резултати и наличие на инструмент като Benchmark Tool-a на Far Cry 2 или сходният инструмент на игри като Metro 2033.

С огромно разочарование установих, че Crytek не само не са помислили за подобно нещо и са решили да разчитат на външен инструмент разработка на (забележете!) Nvidia, а и дори не са си направили труда да го активират в първата версия на играта! С други думи – в момента в Crysis 2 бенчмарк инструмент има (някакъв...), но той чисто и просто НЕ РАБОТИ. Или поне аз след десетки безплодни опити не успях да го подкарам.

Ок – може проблема да и в моята машина, но честно казано – очаквах нещо съвсем различно, не забутан на майната си из системните директории команден файл с мистериозно съдържание и надпис на вратата „Внимание тигър!” (да ме прощава Дъглас Адам за неточният цитат от„Пътеводителя”)

На финала искам да обобщя със следното: Crysis 2 без съмнение е доста по-добра игра от предшественика си – за повече подробности и аргументи в тази посока ще трябва да почакате за официалното ми ревю.

Но това което ми се поднася като РС версия на едно от най-емблематичните заглавия за РС платформата просто не мога да го преглътна. Чекпойнт сейвове? Липса на DX11 поддръжка? Заключени графични опции? Че тия не са си направили труда дори да разкарат картата на бутоните в секцията за контролите” в системното меню и там в момента се мъдри огромна картинка на Xbox 360 геймпад, а не на мишка и клавиатура – както по дяволите е редно!

Разочарован съм. Дори бих казал повече – чувствам се предаден и отвратен. Това дори не мога да го нарека претоплен конзолен порт, дори не знам как да го нарека... Ако вече сте се сблъскали с всичко това ще ми е интересно да чуя какво мислите по темата.
И моля ви нека никой да не зачеква темата пиратство тук – нека я ограничим до простичкият факт, че пиратските версии на конзолните версии се появиха първи навсякъде в интернет дни преди официалната премиера на играта...

 

UPDATE: Според колегите от Maximum PC днес или най-късно утре ще получим обещаният DirectX 11 пач, както и достъп до разширените графични настройки на играта директно от системното меню и без да са необходими допълнителни еквилибристики. Интересно в такъв случай защо изобщо подобни неща бяха необходими по начало тогава?

UPDATE 2: В крайна сметка DirectX 11 пач няма да има. Всъщност според официално изявление на Crytek такъв никога не е бил планиран. Логично е да се допусне, че в такъв случай няма да има и пач позволяващ свободен достъп до по-детайлните опции за графиката. Иначе казано ситуацията с Crysis 2 е "каквото виждате - това и получавате" - конзолен порт.

 

 

Тагове:
Още от Play