Прегледът на Steam в края на годината винаги показва интересни цифри, а след излизането на статистиката за 2024 г. се появяват и интересни размисли за начина, по който играем, както индивидуално, така и масово.
Наистина интересните неща са в макромащаб, тъй като показват, че потребителите на Steam са прекарали само 15% от общото си време за игра в игри, които са стартирали през 2024 г. 47% от общото време за игра в Steam е било прекарано в игри, пуснати през последните една до седем години, докато значителен дял от 37% от времето е било прекарано в игри, които са излезли преди осем или повече години.
И така, какъв е изводът от всичко това?
Дали хората просто вече не купуват нови игри? Не, вероятно не е така. Всъщност тези 15 % са значително повече от 9 % от времето за игра, прекарано през 2023 г. в нови игри, издадени през тази година (въпреки че са по-малко от 17 % от времето, прекарано в нови игри през 2022 г.). Така че през 2024 г. всъщност се наблюдава известен скок спрямо миналата година, вероятно благодарение на популярността на нови онлайн игри като Helldivers 2, Delta Force и безплатната сензация Banana. При сингъл плейър заглавията приключенският екшън Black Myth: Wukong е начело на класациите на Steamcharts с главозамайващ брой едновременни играчи.
Сегашното състояние на игрите с т.нар. услуги на живо (live service) може би има своята роля за това, че броят на времето, прекарано в нови игри не е по-висок. Заглавията от този тип съставляват огромното мнозинство от класациите за най-играни игри в Steam, като дългогодишни заглавия като Counter-Strike, DotА 2 и PUBG властват в класацията от години. В същото време, както Ubisoft може да потвърди покрай проблемите си с Skull and Bones и внезапното спиране на XDefiant, за една нова игра с услуги на живо става все по-трудно и рисковано да пробие на пазара. Макар да има някои пробиви като Marvel Rivals и Path of Exile 2, в по-голямата си част играчите се придържат категорично към текущите игри, в които вече са инвестирали много време и пари.
Друг фактор е, че към днешна дата в Steam има над 200 000 заглавия, датиращи от десетилетия насам, което е по-малко от около 18 000 заглавия, издадени през 2024 г. (според SteamDB). Играенето на игри в Steam на практика означава игране на игри на PC, което обхваща всички - от старите играчи, които се връщат към любимите си cRPG от 90-те години, до стотиците почитатели, които твърдят, че Civilization 4 е най-добрата в дългата серия. Като се има предвид всичко това, тези 15 % от времето за игра на игри, издадени през 2024 г., звучат логично и дори доста впечатляващо.
Снимка: Unsplash
Виж още: Под успешния геймърски процесор Ryzen 7 9800X3D всъщност се крие доста силициев пълнеж