Преди почти десетилетие ранната версия на SteamOS от ерата на т.нар. Steam Machines на Valve се представяше значително по-зле от Windows, когато портовете за игри под Linux на SteamOS бяха тествани на същия хардуер като аналозите им под Windows. Днес обаче тестовете на специализирания сайт Ars Technica върху Lenovo Legion Go S показват, че последните игри обикновено вървят с по-висока честота на кадрите на SteamOS 3.7, отколкото на Windows 11. Предимството в производителността е още един начин, по който новата операционна система на Valve се отличава от инсталацията на Windows по подразбиране, използвана от повечето компютърни геймъри от десетилетия насам.

Макар че потребителите могат да инсталират Windows на Steam Deck още от пускането му на пазара през 2022 г., Valve не предлага официална поддръжка на Windows on Deck за този алтернативен случай на използване на хардуера. Legion Go S на Lenovo, от друга страна, е първият геймърски преносим компютър, изрично проектиран да работи с Windows 11 (в хардуер, пуснат за първи път през януари) или SteamOS (в хардуер, пуснат за първи път през май, заедно с нова версия на SteamOS, предназначена за хардуер на AMD, който не е на Valve).

За да тества влиянието на този избор на операционна система върху производителността, сайтът Ars Technica ползва версията на Legion Go S със SteamOS и пет 3D игри от висок клас, пуснати през последните пет години, като използва вградени инструменти за бенчмаркинг и две различни нива на графика/резолюция. След това е инсталиран Windows 11 на джобното устройство, изтеглени са актуализирани драйвери от сайта за поддръжка на Lenovo и отново са пуснати бенчмарковете със същите игри, изтеглени чрез Steam за Windows.

SteamOS показа забележимо подобрение на честотата на кадрите в четири от петте тествани игри. Само Borderlands 3 показа сравнима производителност в двете операционни системи, като Windows постигна съвсем малко по-високи честоти на кадрите в бенчмарковете на тази игра.

За останалите четири тествани игри наличните драйвери за Windows понякога се оказват значително по-лоши от тези, включени в SteamOS. Например при игра на Returnal с графични настройки High и разделителна способност 1920×1200 преминаването от драйверите за Windows на Lenovo към SteamOS означаваше разликата между скромните средно 18 FPS и съвсем приличните средно 33 FPS.

Страничното зареждане на актуализираните драйвери на Asus показа забележимо подобрение на производителността на Windows във всички тествани игри и дори доведе графичния бенчмарк тест Low на Homeworld 3 до практическо равенство със SteamOS. Във всички останали случаи обаче дори и тези актуализирани драйвери доведоха до честота на кадрите в бенчмарковете, която беше с 8% до 36% по-ниска от тази в същите бенчмаркове за SteamOS.

Тези резултати може да изглеждат малко нелогични, като се има предвид, че игрите, работещи под SteamOS, трябва да преминат през софтуерния пакет Proton за всяка местна инструкция на Windows в кода на играта. Valve обаче е положила последователна работа през годините, за да направи Proton възможно най-ефективен и съвместим; да не говорим, че продължаващата работа по графичните драйвери Mesa на Linux изглежда носи дивиденти за графичната производителност на SteamOS.

Използването на SteamOS означава също така премахване на много разходи на операционната система, които по-общата Windows използва по подразбиране. Microsoft изглежда е наясно с този проблем за геймърите и наскоро обяви, че предстоящият Xbox Experience for Handheld ще „минимизира фоновата активност и ще отлага несъществени задачи“, за да позволи „повече и по-високи кадри“ в игрите.

Въпреки тези подобрения в производителността на много от тестваните игри е важно да се помни, че има и други игри, които не са съвместими със SteamOS по една или друга причина, и още други, които изискват сложни обходни пътища, за да работят без инсталиран Windows. И въпреки че Valve напоследък направи някои подобрения в съвместимостта на SteamOS с хардуер, който не е от Steam Deck, операционната система все още не е съвместима с по-голямата част от компютърния хардуер, включително процесори на Intel, графични процесори на Nvidia и дори някои по-нови чипове на AMD.

Снимка: Unsplash

Виж още: Samsung Galaxy A – защото изкуственият интелект е за всички

 

Тагове:
Още от Play