Въпреки че цената определено не е по джоба на всеки, Microsoft и Asus направиха стъпка в правилната посока за преносимите компютри с новия ROG Xbox Ally, особено с работата, извършена за оптимизиране на Windows и създаване на Xbox Full Screen Experience (FSE). Чрез изключване на ненужни фонови задачи и деактивиране на голяма част от телеметрията екипът успя да извлече повече кадри в секунда, без да увеличава ограниченията на мощността – и всичко това при запазване на изтънчен, подобен на конзола потребителски интерфейс. Оказва се, че хардуерът всъщност е способен на още повече – благодарение на Linux, разбира се.
В не толкова научно сравнение, проведено от YouTube ентусиаста Cyber Dopamine, Rog Xbox Ally успя да се представи по-добре без Windows - операционната система, с която се доставя в оригиналната си кутия. Cyber инсталира Bazzite, която е популярна Linux дистрибуция за преносими устройства, създадена специално да предлага безпроблемно изживяване, подобно на това на конзола. Визуално Bazzite изглежда идентично със SteamOS, защото използва Big Picture Mode на Steam като основен лаунчър. То се държи по подобен начин, но има свои собствени менюта и настройки за персонализиране на неща като енергийни профили (които отменят вградените в Asus).
Така че не само получавате по-висока честота на кадрите, но и тези кадри остават стабилни. В допълнение към всичко това Cyber подчертава, че събуждането на Xbox Ally от състоянието на сън е мигновено на Bazzite, подобно на това, което се случва на Steam Deck. На Windows обаче отнема до 40 секунди, за да преминава преносимото устройство в състояние на сън с изключени вентилатори, а след това около 15 секунди, за да се включи отново. Cyber сравнява преносимото устройство с книга, като твърди, че трябва да можете да го използвате, без да се налага да чакате или да мислите за някакви проблеми като например контролерa, който понякога не отговаря на Windows.
Интересното е, че версията на Bazzite за Xbox Ally беше пачната, докато Cyber я тества. Той играеше игра, преминаваше през операционната система, променяше някои настройки и докладваше за всеки бъг на програмист с прякора Antheus (част от екипа на разработчиците), който след това пишеше нов код на живо и бързо пускаше актуализацията в реално време. Така разработчиците на Bazzite издигнаха отстраняването на бъгове на съвсем ново ниво и подобриха потребителското преживяване за всички собственици на Rog Xbox Ally. Дори ако не искате да останете завинаги с Bazzite – например когато играете онлайн игра като Battlefield 6, която изисква специален античийт клиент, – можете просто да се върнете в Windows с двойно зареждане и да се насладите на най-доброто от двата свята.
При тестването на Kingdom Come: Deliverance 2, Cyber забеляза шокиращо значителен скок в кадрите в секунда, като Linux генерира ~32% повече FPS в сравнение с Windows. Тази тенденция се запазва и при по-ниски ватове, макар и с по-малко забележими разлики, а разликата всъщност се стабилизира в Hogwarts Legacy до такава степен, че както Bazzite, така и Xbox FSE предлагат еднакви FPS при 13W. Казвайки това, тези честоти на кадрите са много по-постоянни в Linux, поне според Cyber, който показа, че графиката на FPS в Windows се колебае редовно, докато в Bazzite остава почти постоянна.
Снимка: Unsplash
Виж още: Xbox Magnus: Чипът на AMD в следващата конзола може да надмине PS6 и да се изравни с мощно РС