Борбата с пластмасовото замърсяване е безсмислена, ако в нея не се включат индустриалните компании. На практика с естествения ръст на икономиката и населението на света неминуемо расте и световното потребление на опаковки. Човечеството е произвело 8.3 млрд. тона пластмаса от 50-те години на миналия век до днес, а прогнозите са, че до средата на настоящия век тази цифра ще нарасне до 34 млрд. В същото време проблемът с отпадъците, които не могат да се разградят със стотици години, става все по-видим. Снимките на пълни с опаковки стомаси на починали диви животни или огромни петна от плаващи в океаните пластмаси няма как да не ни разтърсят. Общественото мнение се променя и дори най-големите в индустрията няма как да не се адаптират към новата реалност.
Виж още: Германия загърбва високоскоростните магистрали заради природата
Какви са възможностите обаче? Алтернативните опаковки от рециклируеми материали са най-очевидната. Животът на една стъклена бутилка кока-кола например е между 4 и 5 години. Поне в България всяка такава бутилка се пълни отново средно малко под 3 пъти на година, а стъклото съставлява малко над 35% от опаковките, които се пускат на местния пазар. От компанията обобщават, макар и доста грубо, че по този начин всяка трета напитка, която потребителите консумират, не генерира почти никакъв отпадък.
Данните бяха оповестени при представянето на Доклада за устойчиво развитие на Coca-Cola в България за миналата година. Компанията показа продължаващите си усилия в посока по-зелено производство. В българските заводи на Coca-Cola се намалява използването на пластмаса. Спада енергията за производство на единица продукция, ограничава се с 29 милиони литра на година количеството на използваната вода и се рециклират 95% от отпадъците от производството. Енергията, нужна за произвеждане на литър напитка, например е много по-малко спрямо тази отпреди 10 г. Разликата е достатъчна да се стопли вода за чай, казват от компанията.
За да бъде възможно всичко това обаче, се прилагат редица технологични иновации: използване на нови, по-добри материали, повишаване на енергийната ефективност с подмяна на машини с такива с по-висок енергиен клас, дигитализиране на различни процеси, използване IoT в хладилните витрини.
Индустрията полага доста усилия за намаляване на своя отпечатък върху околната среда, убеден е и Боян Рашев от denkstatt България. Като гост на събитието той сподели графики, с които демонстрира, че всеки един индикатор за въздействието върху природата на Coca-Cola в България пада надолу. Консултантът каза още, че може да покаже подобни данни за някои от останалите свои клиенти в страната.
Вижте още: Вредим на природата с "безпрецедентна" скорост, предупреждават учени